Inzetbaarheidsgesprek: doel, toepassing en verschillen

Het inzetbaarheidsgesprek is een HR-instrument om duurzame inzetbaarheid van medewerkers te verzekeren en de organisatorische prestaties te verbeteren. Hier leest u wat het doel van het inzetbaarheidsgesprek is en wat de verschillen zijn met andere HR-gesprekken met medewerkers.

Het doel van het inzetbaarheidsgesprek is om samen te verkennen hoe de persoonlijke en professionele groei van de medewerker kan worden ondersteund. Het gesprek biedt inzicht in de werkbeleving van de medewerker, de kansen en bedreigingen en de mogelijkheden tot groei binnen de organisatie, ook op de middellange termijn.

Deze gesprekken zijn meer dan een simpele dialoog en verlopen volgens een vooraf vastgestelde structuur die de volgende vijf onderdelen behandelen.

Vijf thema’s van het inzetbaarheidsgesprek
De thema's van een inzetbaarheidsgesprek kunnen worden onderverdeeld in vijf hoofdcategorieën:

  1. Ervaar je plezier in je werk?
  1. Is je vakinhoudelijke kennis en zijn je vaardigheden actueel?
  1. Voel je je vitaal en energiek?
  1. Hoe is de balans tussen je werk en privéleven?
  1. Hoe zie je jouw functie ontwikkelen in de komende 3 tot 5 jaar?

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.