Als uw medewerkers veel in contact komen met mensen van buiten de organisatie, bestaat de kans dat zij ook in aanraking komen met agressie en geweld. Wanneer dit (te) vaak gebeurt, moet u daar als werkgever op anticiperen. Hier ziet u welke aanpak dan nodig is.
De samenleving verhardt. Over de oorzaken daarvan wordt veel gediscussierd. Burgers van nu moeten veel meer zelf regelen. Bovendien hebben ze meer te kiezen dan vroeger en niet iedereen is daar vaardig in. Denk aan: toeslagen van de rijksoverheid en de gemeente, de toewijzing van woningen, de stroomleverancier, de zorgverzekering, het telefoonabonnement, maar ook kortingen bij bedrijven.
Je moet steeds moeite doen om het beste voor jezelf ‘eruit te slepen’ en het levert frustratie op als dat (voor het gevoel) niet lukt. Die frustratie wordt dan soms geprojecteerd op medewerkers van bedrijven, wellicht ook op úw medewerkers.
Omvang van het probleem vaststellen
Als uw medewerkers veel in contact komen met mensen van buiten de organisatie, is de kans dus aanwezig dat zij in aanraking komen met agressie en geweld. Dat kan komen van ontevreden klanten, maar ook van boze onderaannemers, samenwerkingspartners of burgers die een klacht hebben. Wanneer agressie en geweld geregeld voorkomen, moet u daar als werkgever op anticiperen.
Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.