Ondanks de automatisering, zijn er nog steeds organisaties met een papieren personeelsdossier. Of u nu werkt met papier of met een elektronisch dossier, hier leest u alles over bewaartermijnen, privacy en inhoud.

Een personeelsdossier bevat alle relevante informatie over de arbeidsrelatie van de organisatie met een personeelslid. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens, heeft ieder personeelslid het recht zijn eigen personeelsdossier in te zien. Als er dan fouten in blijken te staan, heeft de medewerker er recht op dat die worden verbeterd.

Dezelfde wet regelt dat de personeelsadministratie niet aangemeld behoeft te worden bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Voorwaarde is dan wel, dat de personeelsadministratie alleen wordt gebruikt waarvoor die is bedoeld, en niet gekoppeld wordt aan andere bestaande administraties.

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.