Minimumloon: hogere loonkosten, tips en kennisdocument

Vanaf 2024 wordt het minimumloon in Nederland per uur berekend, waardoor de loonkosten kunnen stijgen. Hier vindt u een toelichting op deze wetswijziging en aandachtspunten om de organisatie hierop aan te passen.

Tot nu toe is het wettelijk minimumloon gelijk voor alle werknemers, of ze nu 36 uur per week werken of 40 uur. Om een einde te maken aan deze ongelijke behandeling, wordt vanaf 2024 het minimumloon in Nederland per uur berekend, in plaats van per dag, week of per maand. Werknemers die 36 uur werken houden hetzelfde minimumloon als nu, maar bij een 40-urige werkweek moet 4 uur per week moet worden bijbetaald. Deze verandering kan de loonkosten voor werkgevers met een 40-urige werkweek dus aanzienlijk verhogen.

In dit artikel belichten we de gevolgen van deze wetswijziging en geven we aan wat werkgevers en HR-adviseurs kunnen doen om hun organisatie hierop aan te passen.

EU-richtlijn minimumlonen invoeren

Op 11 november 2025 heeft het hoogste Europese Hof een uitspraak gedaan met mogelijk grote gevolgen voor het Nederlandse arbeidsvoorwaardenstelsel. Uit het oordeel van het Hof is op te maken dat de Europese minimumlonenrichtlijn ook in Nederland moet worden ingevoerd.
Minimumloon moet 60% van mediaan bedragen
De kern van de richtlijn is het streven naar een toereikend minimumloon voor werknemers in ieder EU-land. Volgens de FNV voldoet het huidige Nederlandse minimumloon niet aan de Europese norm dat het minimumloon ten minste 60% moet bedragen van het mediaanloon (het bedrag dat in het midden ligt tussen het hoogst en het laagst verdiende bedrag).

Gevolgen minimumjeugdloon en huur inhouden
De uitspraak heeft ook direct gevolg voor afwijkende loonregelingen en inhoudingen, waaraan de richtlijn strikte eisen stelt waaraan Nederland momenteel niet voldoet. Zo staat het minimumjeugdloon onder druk, omdat dit mogelijk wordt beschouwd als discriminatie op basis van leeftijd.

Huisvestingskosten van minimumloon aftrekken mag ook in 2026

De praktijk waarbij werkgevers huisvestingskosten op het loon van arbeidsmigranten inhouden, wordt ook ter discussie gesteld, omdat hier sprake zou zijn van discriminatie op grond van nationaliteit. Maar direct na de parlementsverkiezingen heeft de demissionair minister van SZW het plan van tafel gehaald dat werkgevers zou verbieden om huisvestingskosten te verrekenen met het minimumloon.

Volgens de minister heeft ‘afbouw van de inhouding meer nadelen dan voordelen voor arbeidsmigranten.’ Werkgevers en uitzendbureaus mogen na 1 januari 2026 dus nog steeds maximaal een kwart van het minimumloon in rekening brengen voor huisvestingskosten.

Versterking van vakbondsrechten
De richtlijn benadrukt het belang van collectieve onderhandelingen als middel voor minimumloonbescherming en het realiseren van toereikende lonen. Nederland zit nu onder de drempelwaarde van 80% cao-dekkingsgraad, die is vastgesteld in de richtlijn.

Volgens de richtlijn moet Nederland daarom een actieplan maken met sociale om het recht op collectief onderhandelen te verstevigen. Van de richtlijn moet Nederland ook vakbondsrechten op de werkplek garanderen, inclusief de aanwezigheid van onafhankelijke vakbonden en een verbod op verbondsonderdrukking.

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.