Hybride teams, tips voor managers

Het managen van een hybride team vergt meer aandacht van lijnmanagers. Hier vindt u tips die helpen om een hybride team te managen.

Het managen van een hybride team vergt meer aandacht van lijnmanagers. Het is tenslotte heel wat anders dan het managen van een team waar het werk ofwel grotendeels op kantoor is gebaseerd, ofwel grotendeels op afstand. Het vraagt nieuwe vaardigheden en benaderingen.

De volgende tips kunnen helpen om een hybride team te managen:

Hybride teams managen

  • Betrek uw team bij het vaststellen van de nieuwe manier van werken. Door deze samen vorm te geven, zullen mensen zich betrokken voelen en een graag meehelpen. Spreek samen af hoe u gaat communiceren en op welke manier het team gaat samenwerken. Denk ook aan praktische afspraken over vaste momenten van bereikbaarheid, via welk communicatiemiddel en met wie.
  • Zorg ervoor dat u regelmatig contact houdt met het volledige team en de individuele medewerkers. U komt elkaar minder meer informeel tegen, zodat het nog belangrijker is om regelmatig contact te houden. Plan die contactmomenten daarom van tevoren in, of die nou online of op de werkplek zijn.
  • Praat over welzijn met hybride werknemers. Wanneer mensen vanuit huis werken, vinden ze het misschien moeilijk om de grenzen tussen werk en privé te bewaken, en sommige mensen hebben de neiging om langer te werken. Probeer als manager het goede voorbeeld te geven, ook door momenten van ontspanning in uw agenda te zetten.
  • Wees duidelijk over welke resultaten u verwacht. Wanneer mensen op afstand werken, zijn hun dagelijkse prestaties minder opvallend. U moet met uw team duidelijk zijn over hoe u hun prestaties gaat beoordelen. U zult meer moeten sturen op behaalde resultaten als belangrijkste prestatiemaatstaf. Zorg voor goed omschreven doelstellingen en geef geregeld feedback. Dit is een goede sturingsmethode voor personeel op kantoor, maar zeker ook voor mensen die voornamelijk thuis werken in een hybride omgeving.
  • Bouw tijd in voor sociale activiteiten. Hoewel veel werknemers een deel thuiswerken willen behouden, willen de meesten ook een deel van de tijd terugkeren naar hun kantoor. Want ze hebben het contact met collega's gemist. U kunt persoonlijke ontmoetingen bevorderen, maar ook online ruimte maken voor informele gesprekken en activiteiten.
  • Als u zelf hybride werkt, vergeet dan niet duidelijk te zijn wanneer u op kantoor bent, of wanneer u aan het werk bent, zodat het team weet hoe ze contact met u kunnen opnemen en geef medewerkers altijd de gelegenheid om u één-op-één kunnen spreken.

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.