CSRD: Verplichte duurzaamheidsrapportage, ook over werknemers

Op grond van de Europese CSRD-richtlijn, moeten grote ondernemingen gedetailleerde informatie over duurzaamheid gaan publiceren. Onder de duurzaamheidsdoelen vallen ook aspecten die HR raken, zoals het welzijn van werknemers en discriminatie op de werkvloer. Maar nog voordat de richtlijn goed en wel ingaat, wordt die al vereenvoudigd.

De (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) is onderdeel van de Green Deal. Deze EU-richtlijn (PDF) legt grote ondernemingen een zware verantwoordingsplicht op, met als doel duurzaamheidsnormen te harmoniseren waarmee de transitie naar een duurzame economie eenvoudiger wordt.

Nu de EU-richtlijn van kracht is, wordt in Nederland de Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering voorbereid. Het wetsvoorstel gaat over de eisen voor accountants en accountantsorganisaties indien zij deze informatie controleren. Ook worden transparantieverplichtingen voor beursondernemingen uitgebreid.

Soepeler regels: Door een recent besluit van het Europees Commissie, het zogeheten Omnibusvoorstel, veranderen twee belangrijke punten

1 - De drempel voor de rapportageplicht gaat omhoog:
Oorspronkelijk is bepaald dat alle bedrijven met meer dan 250 medewerkers rapportageplichtig zijn. Maar dat geldt straks alleen nog voor bedrijven met:

  • meer dan 1.000 medewerkers én
  • een nog te bepalen omzet of balanstotaal.

Hierdoor valt 80% van de oorspronkelijk bedoelde bedrijven straks buiten de CSRD-plicht.

Op 13 november 2025 heeft het Europees parlement gestemd over het voorstel. 

De leden van het Europees Parlement zijn van mening dat alleen bedrijven met gemiddeld meer dan 1750 werknemers en een netto jaaromzet van meer dan 450 miljoen euro sociale en milieurapportage moeten uitvoeren. Alleen bedrijven binnen dit toepassingsgebied zouden ook verplicht zijn om duurzaamheidsrapportage te verstrekken volgens taxonomieregels (d.w.z. een classificatie van duurzame beleggingen).

De rapportagenormen zouden verder worden vereenvoudigd en verminderd, waardoor minder kwalitatieve details nodig zouden zijn, en sectorspecifieke rapportage zou vrijwillig worden. Kleinere ondernemingen moeten worden beschermd tegen de rapportageverplichtingen van hun grote zakenpartners, die niet meer informatie zouden mogen opvragen dan wat in de vrijwillige normen is vastgelegd.


De due diligence-vereisten zouden alleen van toepassing zijn op grote ondernemingen met meer dan 5.000 werknemers en een netto jaaromzet van meer dan 1,5 miljard euro. Europarlementariërs willen dat deze bedrijven een risicogebaseerde aanpak hanteren voor het monitoren en identificeren van hun negatieve impact op mensen en de planeet. In plaats van systematisch informatie op te vragen bij hun kleinere zakenpartners, moeten zij vertrouwen op informatie die al beschikbaar is en alleen in laatste instantie aanvullende informatie kunnen opvragen bij hun kleinere zakenpartners.

Deze ondernemingen hoeven niet langer een transitieplan op te stellen om hun bedrijfsmodel in overeenstemming te brengen met de Overeenkomst van Parijs en kunnen boetes krijgen voor het niet naleven van de zorgvuldigheidsvereisten, waarover de Commissie en de lidstaten richtsnoeren zullen verstrekken. Overtredende bedrijven zouden eerder op nationaal dan op EU-niveau aansprakelijk zijn en zouden hun slachtoffers volledig moeten vergoeden voor schade.

2 - De deadlines schuiven op:

  • Grote bedrijven moeten rapporteren over het boekjaar 2027 (in plaats van 2025).
  • Beursgenoteerde mkb-bedrijven rapporteren over het boekjaar 2028 (in plaats van 2026).

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.