Benchmarken van organisatiekenmerken

Om de ontwikkelingsrichting van de organisatie te ondersteunen, kunnen de kenmerken van de organisatie vergeleken worden met die van concurrenten. De uitkomst van deze benchmark zijn van belang voor de koers van de organisatie.

Organisaties moeten rekening houden met de ontwikkelingen en wensen van de buitenwereld. Aandeelhouders en klanten verwachten doelmatigheid, flexibiliteit en vernieuwing.

De kundigheid van het personeel bepaalt of de koers van de organisatie wordt waargemaakt. Als afgeleide van strategie en koers, bepalen organisaties daarom hun organisatiekenmerken in de vorm van kerncompetenties. Dit zijn dus andere competenties, dan de vaardigheden van medewerkers.

Door organisatiekenmerken te benchmarken, kan de ontwikkelingsrichting van de organisatie worden ondersteund. Dit gebeurt door de kerncompetenties van de organisatie (dus: niet van de medewerkers)te koppelen aan de organisatiestrategie. Vooraf moet dan een benchmark worden uitgevoerd, waarbij u de eigen organisatie vergelijkt met de concurrentie.

Werken met organisatiekenmerken

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.