Opleiding: SLIM-subsidie voor het mkb

De overheid helpt heeft speciaal voor het mkb de SLIM-regeling ingesteld. SLIM staat voor Stimuleringsregeling Leren en ontwikkelen In Mkb-ondernemingen. U kunt subsidie aanvragen voor 4 verschillende activiteiten.

De manier waarop we werken, verandert. Voor de werkgever is het daarom heel belangrijk dat de werknemers en het bedrijf zich blijven ontwikkelen, en daarmee de wendbaarheid en kansen voor organisatie en personeel vergroten en toekomstbestendig maken. De overheid wil dit faciliteren met de SLIM-regeling, waar wel de nodige voorwaarden aan vast zitten.
Op de speciale website voor de SLIM-regeling vindt u hier uitgebreide informatie over.

Verruiming van de SLIM-regeling
Eind 2023 is de STAP-regeling voor persoonlijke (loopbaan-)ontwikkeling afgeschaft. Een deel van het STAP-budget wordt ingezet voor een verhoging van de SLIM-regeling (subsidieregeling leren en ontwikkelen in het mkb) vanaf 2024 tot en met 2027. Aan de SLIM-subsidie wordt een tijdelijke voorziening voor individuele scholing toegevoegd; in totaal komt een bedrag van € 73,5 miljoen beschikbaar.

Werkgevers kunnen tot € 25.000 krijgen voor de opleiding en ontwikkeling van werknemers. De aanvragen kunnen door individuele mkb-bedrijven worden gedaan, maar ook door samenwerkingsverbanden van bedrijven in het mkb en door grootbedrijven in de landbouw-, horeca- en recreatiesector.

Blijven leren en ontwikkelen
In het midden- en kleinbedrijf (mkb) is het minder gebruikelijk dat medewerkers leren en zich ontwikkelen tijdens hun werk. Door seizoensarbeid is het ook in de landbouw, horeca en recreatiesector lastig om een leerrijke werkomgeving te ontwikkelen. Met de SLIM-regeling wil de overheid leren en ontwikkelen in het mkb vanzelfsprekend maken. Door te investeren in de kennis, groei en ontwikkeling van de medewerkers.

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.