Bedrijven zijn winstgevender met tevreden medewerkers. Meten dus, die tevredenheid, in dure rapporten met ingewikkelde statistieken? Dat hoeft niet, want zelf meten is helemaal niet zo moeilijk. De basis is om het gesprek aan te gaan met medewerkers en daarvan te leren.
Jaren geleden verscheen een (toen) opzienbarend artikel in de vooraanstaande Harvard Business Review. Uit onderzoek bij de Amerikaanse warenhuisketen Sears bleek dat er een verband bestond tussen de tevredenheid van de medewerkers en groei van de omzet. Hoe meer tevreden de medewerkers waren bij de Sears warenhuizen, hoe profijtelijker dat was voor het bedrijf.
Kassa voor MTO-dienstverleners
De publicatie vond enorme weerklank bij HR-afdelingen en in directiekamers. Tevredenheid meten -en vervolgens aan verbeteringen werken- leverde immers een meetbare bijdrage van HR-beleid aan de winst. Maar hoe meet je de tevredenheid van medewerkers?
Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.