Personeelsnet.nl maakt gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Balk sluiten

Personeelsnet

Vakkennis voor HR-professionals

Stress verminderen? Deze 10 tips helpen u op weg!

donderdag 18 augustus 2016 om 16:39, Redactie

Stress kan een behoorlijke aanslag op uw lichaam en uw leven zijn. Eén van de belangrijkste vormen waarin stress kan voorkomen is werkstress. Werkstress kan op den duur tot een burn-out leiden, met alle nadelige gevolgen van dien, voor zowel werknemer als werkgever. Leven zonder stress lijkt een utopie, maar deze 10 tips geven u een zetje in de goede richting!

P&O-documenten, checklists en tools, incl 2 collega's voor maar € 198 per jaar!

Klik hier voor meer informatie

werk stress verminderen met dee tips

Hoe verder stress zich ophoopt, des te zwakker u wordt. Dit uit zich bijvoorbeeld in de vorm van stijfheid, slapeloosheid en hoofdpijn. Daarnaast brengt stress ook veel vage gezondheidsklachten met zich mee.

Tip 1: De oorzaken van stress
Om stress te verminderen is het allereerst goed om in te zien waar de stress vandaan komt. Stress kan overal optreden, echter zijn er bepaalde situaties waarbij het raadzaam is om extra goed op te letten:

  • Te hoge werkdruk gedurende een lange periode;
  • Snel groeiende verwachtingen;
  • Dreigende ontslagen of bezuinigingen.

Tip 2: Richt u op dat waar u invloed op heeft
Velen zijn ertoe geneigd om de controle te willen hebben over alles dat zich om hen heen afspeelt. Wat zij echter vaak vergeten is dat er veel situaties zijn die zich buiten hun controle plaatsvinden. In de stress schieten van dingen die zich buiten uw controle bevinden is totaal onnodig. Beter is het om u te focussen op de dingen waar u wél invloed op heeft, het omgaan met de problemen die buiten uw controle zijn ontstaan bijvoorbeeld.

Tip 3: Stel vragen
Veel stresssituaties ontstaan door onduidelijkheden en gebrekkige communicatie. Weet u iets niet zeker? Probeer er dan achter te komen wie u verder kan helpen en durf vragen te stellen. Het stellen van vragen leidt tot minder twijfel, waardoor u weet waar u aan toe bent en zich weer kan richten op dat waar u goed in bent.

Tip 4: Herken de waarschuwingssignalen
Hoewel de gezondheidsklachten van stress soms wat vaag kunnen zijn, zijn er wel een aantal duidelijke signalen die duiden op het ervaren van stress. Wanneer u deze signalen bij uzelf, collega’s, of anderen in uw omgeving tijdig oppikt, kan verdere schade voorkomen worden. De duidelijkste signalen die op stress wijzen zijn:

  • Concentratieproblemen;
  • Minder zin in uw werk;
  • Slaapproblemen;
  • Spieren die vastzitten of hoofdpijn;
  • Maagklachten;
  • Afname van libido;
  • Sociale afwezigheid;

Tip 5: Nobody is perfect
Streven naar perfectie is een nobel streven. Het is echter wel goed om in uw achterhoofd te houden dat geen enkel resultaat altijd perfect is. Het stellen van onhaalbare doelen, zal op den duur niet meer motiveren en het gevoel van stress versterken. Wees tevreden met dat waar u tijd en moeite in heeft gestoken. Meer dan uw best kunt u immers niet doen!

Tip 6: Afleidingen van buitenaf
Anno 2016 worden de meesten van ons omsingeld door afleidingen via de verschillende media die beschikbaar is. Denk aan mailtjes, belletjes, Facebook pop-ups, WhatsApp berichten enzovoorts. Hoewel er niks mis is met wat afleiding van buitenaf, kan een overdosis ervan er uiteindelijk wel voor zorgen dat u uw deadline misloopt. Wat helpt tegen alle afleidingen, is uzelf drie keuzes geven over hoe om te gaan met de onderbrekingen:

  • Beantwoord de afleiding;
  • Houd de afleiding af;
  • Prioriteer de afleidingen en werk ze systematisch af.

Tip 7: Structuur aanbrengen
Structuur om u heen resulteert in rust in uw hoofd. Heeft u altijd haast? Gun uzelf wat extra tijd voor taken, bijvoorbeeld door wat eerder op te staan. Is uw bureau een rommeltje? Neem de tijd om deze op te ruimen, doordat u hierdoor alleen al weet waar alles ligt, bespaart u zichzelf veel zoekwerk, tijd en dus stress. Door te werken met schema’s en to-do-lists zult u zich minder overweldigd voelen door alles wat er van u verwacht wordt.

Tip 8: Fitter met een slaapschema
Eerder werd al duidelijk dat stress nadelig kan zijn voor uw nachtrust. Echter geldt andersom hetzelfde: een gebrek aan slaap werkt stress verder in de hand. Zorg dus dat u voldoende uitgerust bent, op deze manier bent u in een betere emotionele balans. Een handigheidje om de kwaliteit van uw nachtrust te verbeteren is een slaapschema. Houd bij hoeveel u slaapt en probeer dagelijks zo’n acht uur per nacht in te plannen.

Tip 9: Beweeg!
Voldoende beweging is een effectieve manier om stress tegen te gaan. Even uw hoofd leegmaken, kan een geweldige oppepper voor uw dag zijn. Dit hoeft niet meteen een hardloopronde van 5 kilometer te zijn. Nee, een korte wandeling, stukje fietsen of een aantal yoga oefeningen kunnen al voldoende zijn. Verzet even uw focus van uw gedachten naar uw lichaam en ontdek hoe fijn het kan zijn om even in beweging te zijn.

Tip 10: Maak het uzelf niet onnodig moeilijk
De vraag “Wat zou een ander hiervan vinden?” is er eentje waarmee u zichzelf snel (onnodig) stress bezorgt. Wanneer u telkens op zoek gaat naar goedkeuring van mensen om u heen, zult u deze uiteindelijk nooit helemaal vinden. Beter is het om gefocust te blijven op dat waar u goed in bent, u zult zien dat de waardering van anderen dan vanzelf komt.

Meer tips? Bekijk het volledige artikel op Lengersdorf.nl.