Thuiswerken en vergaderen op afstand, blijven belangrijk voor Nederlandse werknemers, ook als de coronacrisis voorbij is. De helft van de mensen die tijdens de coronacrisis thuiswerkte, zal dat straks ook vaker blijven doen. Werkgevers ondersteunen hybride werken, omdat het past in hun duurzaamheidsambities. Bovendien is het een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde in een krappe arbeidsmarkt. Hier leest u wat u kunt doen om hybride werken goed te laten verlopen.
Werkgevers denken, net als werknemers, dat hybride werken belangrijk blijft, ook wanneer we de coronacrisis achter ons laten. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in haar onderzoek 'Gaat het reizen voor werk en studie door COVID structureel veranderen?'
Hybride werken aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde
Iets meer dan de helft van de werkende Nederlanders heeft tijdens de coronaperiode thuisgewerkt en op afstand vergaderd. Ongeveer de helft van hen verwacht dit ook na beëindiging van de COVID-maatregelen structureel meer te doen dan vóór de uitbraak van het virus. Dit zijn vooral mensen met een kantoor- of managementfunctie.
Ook werkgevers verwachten een toename van thuiswerken binnen hun organisatie. Zij brengen meer thuiswerken en televergaderen in verband met duurzaamheidsambities en zien het als een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Wel zijn er verschillen in de mate waarin werkgevers meer thuiswerken zullen en kunnen faciliteren. Zo heeft ongeveer de helft van de werkenden weinig tot geen thuiswerkmogelijkheden, zoals schilders en horecapersoneel.
Dilemma’s hybride werken voor werkgevers
Ook werkgevers verwachten een toename van hybride werken en televergaderen. Vooral geconcentreerd werk en bureauwerk zullen volgens werkenden en werkgevers na COVID waarschijnlijk vaker vanuit huis gedaan worden dan vóór de coronacrisis. Waarschijnlijk zullen vergaderingen met een langere reisafstand en met een regulier (terugkerend)karakter, vaker digitaal worden gehouden.
Belangrijke drijfveren voor werkgevers om thuiswerken te faciliteren zijn: |
|
|
|
|
Argumenten die werkgevers aanvoeren om thuiswerken te beperken zijn: |
|
|
Kenmerken van thuiswerkers
De helft van de werkenden in Nederland heeft een baan met thuiswerkmogelijkheden. Werkenden die verwachten vaker dat ze straks structureel vaker gaan thuiswerken, hebben de volgende kenmerken:
Thuiswerkers zien vooral voordelen in de kortere reistijd, betere concentratie en de betere werk-privébalans. Ze hebben ook de verwachtingen dat hun werkgever thuiswerken blijft faciliteren.
Werkenden die liever naar kantoor gaan, geven juist aan dat de werkgever thuiswerken na COVID waarschijnlijk niet blijft ondersteunen. Daarnaast vinden sommigen het thuiswerken juist een risico voor de werk-privébalans. Anderen missen ook de interactie op de werkvloer.
Minder files door thuiswerken
Als werknemers structureel meer thuiswerken en televergaderen heeft dat een dempend effect op de ontwikkeling van woon-werk- en zakenverkeer. Maar structureel meer digitaal werken en studeren betekent niet dat de we in totaal minder zullen reizen. Wel neemt de afgelegde afstand minder snel toe dan zonder COVID het geval zou zijn geweest. De mobiliteit neemt toe door tal van andere facturen, zoals bevolkingsgroei en economische groei.
Of het gunstige effect op de spits blijvend is, hangt vooral af van het succes van hybride werkvormen. De overheid, werkgevers en scholen kunnen volgens het KiM verschillende maatregelen nemen om thuiswerken, televergaderen en thuisonderwijs na de coronacrisis vast te houden. Zo kan de overheid inzetten op (fiscale) ondersteuning van thuiswerken en het ontlasten van de spits door bijvoorbeeld prijsprikkels.
Werkgevers die hybride werken willen ondersteunen, kunnen de volgende maatregelen nemen: |
|
|
|
|
|
Om hybride werken aan te moedigen kan de overheid het volgende doen: |
|
|
|