Volledige transitievergoeding voor zelfde werk via verschillende uitzendbureaus

Zes buschauffeurs krijgen een volledige transitievergoeding toegekend van duizenden euro’s per persoon. Sommigen waren als sinds 2009 aan het werk op de bus, maar steeds via een ander uitzendbureau. Toen ze bij het laatste uitzendbureau werden ontslagen, werd hun transitievergoeding berekend over maar zes maanden. De rechter oordeelt echter, dat ze recht hebben op een vergoeding die gebaseerd is op de gehele gewerkte periode via alle uitzendbureaus.

De vergoedingen zijn daarmee geen paar honderd euro, maar lopen op tot wel 8.400 tot 11.000 euro per persoon.

Overheid moet niet aanbesteden bij flexconstructies
Volgens Henry Stroek van vakbond CNV Vakmensen heeft de rechtbank van Noord-Holland een uitspraak gedaan die van groot belang is voor alle uitzendkrachten in Nederland: “Oók uitzendkrachten hebben recht op een volledige transitievergoeding”.

Tegelijkertijd zit in de uitspraak ook een signaal naar de overheid, als verantwoordelijke aanbesteder van vervoersconcessies. Stroek: “Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Het is natuurlijk van de zotte hoe dit in de praktijk gaat, dat chauffeurs al jaren rondrijden, van de ene flexconstructie naar de andere. Dit zou gewoon vast werk in dienst van de vervoersmaatschappij moeten zijn.”

Via uitzendbureaus jarenlang werken voor Conexxion
De zaak draait om zes uitzendkrachten, die als buschauffeur in dienst waren van uitzendbureau Workbus, in het gebied Arnhem-Nijmegen. Vorig jaar september raakten ze hun baan kwijt. Ze stonden toen slechts een half jaar op de loonlijst van Workbus, dus dacht het uitzendbureau te kunnen volstaan met een transitievergoeding over die periode, van enkele honderden euro’s.

Daar dacht de vakbond heel anders over. Stroek: “De buschauffeurs deden datzelfde werk namelijk al veel langer, sommigen zelfs al sinds 2009, voor verschillende opeenvolgende uitzendbureaus én onderaannemers van Connexxion. Bij de berekening van de transitievergoeding moesten die dienstjaren meetellen, vonden wij. Daarom zijn we een rechtszaak gestart. Oók om voor eens en altijd aan de uitzendbranche duidelijk te maken hoe het zou moeten.”

Chauffeurs krijgen gelijk, faillissement niet van belang
De rechtbank van Noord-Holland heeft de chauffeurs nu gelijk gegeven. Interessant is dat het niet uitmaakt dat Workbus de chauffeurs in maart 2020 heeft overgenomen van het failliete vervoersbedrijf TCR (onderaannemer van Connexxion).

De rechtbank stelt dat ‘volgens de wet rekening moet worden gehouden met de diensttijd bij vorige werkgevers, omdat de buschauffeurs bij die werkgevers dezelfde werkzaamheden hebben verricht. Dat Workbus de buschauffeurs heeft overgenomen van een failliete werkgever, doet daarbij niet terzake.’

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?