Panel inzetten voor actueel medewerkersonderzoek?

Eenmaal per jaar een lijst invullen met wel 100 vragen, is dat de beste manier om de tevredenheid van medewerkers te meten? Of is het ongericht, tijdrovend en niet actueel? Wellicht kan het inschakelen van een medewerkerspanel meer gerichte resultaten opleveren.

Organisaties willen graag dat hun personeel tevreden is, omdat ze zo optimaal kunnen presteren. Om erachter te komen hoe tevreden het personeel is, schakelen ze meestal een bureau in dat gevalideerd medewerkerstevredenheidsonderzoek aanbiedt.

Door geregeld te meten, kunnen patronen en trends worden opgemerkt en verbeteringen worden aangebracht. Tevredenheidsonderzoek is daarom niet goedkoop, maar kan wel veel opleveren wanneer de medewerkerstevredenheid verbetert.

Medewerkerspanel als alternatief
Volgens het online onderzoeksbureau MWM2 is er een goed alternatief voor medewerkersonderzoek: het medewerkerspanel waarmee een aantal gerichte vragen aan (een deel van) de medewerkers worden voorgelegd over onderwerpen die op dat moment spelen, bijvoorbeeld een reorganisatie of verhuizing.

Deze methode sluit beter aan bij de belevingswereld van medewerkers, stelt Daan van Exel, HR-consultant bij MWM2. “Vroeger waren er periodes van jaren van relatieve rust in organisaties. Dat is niet meer zo. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Jaarlijks of elke twee jaar meten is daarom niet meer voldoende.”

Samen beleid vormgeven
Een medewerkerspanel geeft niet alleen inzicht, maar kan ook gebruikt worden voor ‘co-creatie van beleid en productontwikkeling’. Zo kunnen (oudere) medewerkers van een groot industrieel bedrijf bijvoorbeeld meepraten over hoe ze hun fysiek zware werk beter kunnen doen.

Ze geven hun mening over bestaande maatregelen, zoals het delen van een fysiek zware baan of flexibele werktijden voor een betere work-life balance. Ook kunnen ze in een online discussie zelf oplossingen aandragen. Bijkomend effect van het laten meedenken van medewerkers is dat ze ook veel meer achter het nieuwe beleid staan, zegt Van Exel. “Inspraak, het gevoel te worden gehoord geeft een gevoel van verbondenheid met de organisatie.”

Deelnamebereidheid groot
Medewerkers die al ervaring hebben met een panel zijn daar enthousiast over, blijkt uit een analyse van klantpanelgegevens. Logisch, volgens van Exel, want die manier van inspraak kan direct worden omgezet in actie. “Als je bijvoorbeeld de werkdruk wil meten op een bepaalde afdeling omdat er veel uitval is, kan je via het medewerkerspanel een doelgroep selecteren en meteen ingrijpen.”

MIS NIKS MEER: Alle HR-tools en modellen bij elkaar

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?