Jonge werknemer hecht aan gezonde leeftijl, maar de werkgever moet ervoor betalen

Om medewerkers vitaal te houden, besteden werkgevers meer aandacht aan het mentale en fysieke welzijn van hun mensen. Ze stimuleren hun personeel om de auto te laten staan en te gaan fietsen, bieden gezonde menu’s aan in het bedrijfsrestaurant en houden rekening met de werk-/privébalans. Werknemers willen best meewerken aan dergelijke vitaliteitsmaatregelen, maar opvallend is dat ze het liefst geld willen zien als ze gezonder gedrag vertonen.

Financieel voordeel lijkt een gerichte prikkel om gezond gedrag te stimuleren. Zo wil het merendeel van de jonge werknemers beloond worden voor een gezondere levensstijl. Ze verwachten ook dat gezond eten goedkoper is in de bedrijfskantine en dat hun werkgever hen beloont als ze het OV of de fiets pakken, in plaats van de auto.

Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan duizend Nederlanders van Workplace Giving, een bedrijf dat programma’s biedt voor vitaliteitsbeleid.

Jongeren willen geld zien voor gezond gedrag
Ongeveer de helft van de Nederlanders zou beloond willen worden door hun werkgever als ze het OV of de fiets pakken in plaats van de auto. Deze wens komt slechts voor één op de zes werknemers uit: zij ontvangen hiervoor een beloning in de vorm van een OV-jaarkaart of een fiets op kosten van de zaak.

Jongeren hechten meer waarde aan een beloning voor gezond gedrag dan ouderen. Want tweederde van de werknemers onder de dertig zegt beloond te willen worden door de werkgever als ze hun auto voor hun huis laten staan.

Gezonder eten voor minder geld
Hetzelfde beeld ontstaat als het aankomt op gezonder eten. Een kleine minderheid (tien procent) meldt dat gezond eten goedkoper is geworden in de bedrijfskantine en dat ongezond eten, zoals vet eten of eten met suiker, duurder is geworden.

Maar ook hier lijkt de realiteit niet te stroken met de verlangens van medewerkers. Want ongeveer de helft van de Nederlanders wil dat gezond eten in de bedrijfskantine goedkoper is dan ongezond eten. En ook hier verwachten jongeren weer meer van hun werkgever: zes op de tien jongeren wil dat gezond eten op het werk goedkoper is dan ongezond eten.

Draag investering in gezondheid uit
Jongeren lijken zich bewuster van het klimaatprobleem en hechten meer waarde aan hun gezondheid. Ze verwachten van hun werkgever dat die hier ook aan bijdraagt.

Liselot Muijser van Workplace Giving heeft daarom een aanbeveling voor werkgevers die jong talent willen aantrekken: investeer in gezondere bedrijfskantines, laat zien dat je bereid bent in andere vervoersoplossingen te investeren en draag dat ook uit. Dat draagt bij aan een milieubewustere bedrijfsvoering en helpt medewerkers gezonder te leven.

Meer nodig dan een paar fruitmanden
Muijser hoopt dat dit het startpunt is om anders na te denken over vitaliteit en gezondheid. “Denk niet dat een paar fruitmanden op kantoor medewerkers op toverslag fit en vitaal maakt. Besteed aandacht aan het structureel in beweging brengen van personeel, borg de veiligheid van alle medewerkers en zorg dat mentale problemen geen taboe zijn. Het oplossen van het personeelstekort begint namelijk bij een vitalere organisatie."

Volgens Muijser wordt de werkgever daar voor beloond omdat er zo minder medewerkers uitvallen. Daardoor hoeft de werkgever ook minder kosten te maken om personeel te vervangen dat ziek thuis zit.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?