HR moet opnieuw leren communiceren

Miljoenen Nederlanders brengen maandelijks een bezoek aan Hyves. Deze succesvolle netwerksite is een voorbeeld van een nieuwe generatie internettoepassingen die werknemers voluit gebruiken, maar die bedrijven nog voor veel vragen stellen. Voor kandidaten en werknemers zijn chatten, hyven, bloggen en tegenwoordig ook twitteren niet bijzonder meer. Ze verwachten dat ze op deze manieren ook contact kunnen leggen met werkgevers. Moeten HR-professionals opnieuw leren communiceren als ze de boot niet willen missen? Wat betekenen de nieuwe mogelijkheden en de toegenomen transparantie voor het HR-vak? Voor recruitment, de reputatie van de werkgever en voor de communicatie van de medewerkers? Een update van de ontwikkelingen met verwijzingen naar Personeelslog-artikelen als je meer wilt weten. Van weblogs, YouTube, Hyves, LinkedIn, tot Twitter Veel van de nieuwe internettoepassingen worden samengevat onder de noemer Web 2.0. De definities hiervan lopen uiteen. Een belangrijk kenmerk is dat het gaat om sites en toepassingen waarbij de gebruikers geen passieve lezers meer zijn, maar zelf actief zijn. Bijvoorbeeld door: - informatie en opinies te publiceren via weblogs (o.a. laagdrempelig via Hyves, Live) - samen met anderen informatie te publiceren, bewerken en verbeteren (wiki's) - foto’s (Flickr) en video's (YouTube) met elkaar te delen - favoriete internetpagina’s te delen (Del.icio.us, Digg, het Nederlandse Nujij) - vriendschappen te onderhouden via sociale netwerksites (Facebook, maar in Nederland vooral Hyves) - relaties te onderhouden met (oud) collega's (LinkedIn) - snel en kort (in maximaal 140 tekens) informatie te versturen, bijvoorbeeld over wat ze doen (Twitter). Bruikbaar via computer of mobieltje Voor deze toepassingen is nu vaak nog een computer nodig. Maar in een hoog tempo worden ze geschikt gemaakt voor de mobiele telefoon. Met voorop natuurlijk de hippe iPhone. Omdat met het mobieltje ook de lokatie van de beller bekend is, zullen straks ongetwijfeld nieuwe toepassingen worden ontwikkeld die optimaal gebruik maken van deze informatie. Zo zijn er al recruiters die kandidaten en opdrachtgevers via internet laten weten waar ze nu op dit moment te vinden zijn. Hoe dan ook: omdat mobiel internet steeds gewoner wordt, zullen kandidaten en werknemers vaker hun mobiele telefoon gebruiken voor allerlei andere vormen van communicatie dan het traditionele bellen. Daarmee halen ze snel hun managers in die het meestal nog met een Blackberry moeten doen. Daar lachen ze om. Je kunt er niet eens (makkelijk) een foto of een filmpje mee maken. Glazen huis Of mensen er nu een telefoon voor gebruiken of een computer, ook HR-professionals kunnen niet meer om de nieuwe toepassingen heen. Want nog nooit waren de communicatiemogelijkheden zo laagdrempelig, nog nooit was informatie (en achterklap) - zonder de tussenkomst van een tussenpersoon - zo snel verspreid. Door de transparantie van internet leven we in een glazen huis. Dat heeft gevolgen voor werkgevers, maar ook voor werknemers die de scheiding tussen hun werk- en privé-leven zien vervagen. Recruitment Via via werving Referral recruiting, de 'via via'-werving, is makkelijker geworden. Via zijn profiel bij Hyves of LinkedIn kan een werknemer bijvoorbeeld eenvoudig zijn netwerk laten weten dat hij een nieuwe collega zoekt: • Werknemers werven collega's via eigen homepage, weblog, MSN, Hyves • Netwerken, netwerken en netwerken voor HR • Friendhunter heeft veel vrienden • Nieuwe sites voor via via werving Netwerksites Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden om via netwerksites contact te onderhouden met vrienden, familie, studiegenoten en (oud)collega's. De meest gebruikte netwerksites zijn Hyves en LinkedIn. Al dan niet tegen betaling, laten werkgevers specifieke groepen gebruikers van Hyves en LinkedIn weten dat ze vacatures hebben. En als recruiters een mooi CV zien bij LinkedIn, benaderen ze deze professional rechtstreeks: • Sollicitanten vinden nieuwe wegen naar werkgevers • Hijgerige recruiters kunnen beter wegblijven van Hyves • Zijn Hyves-recruiters spammers volgens OPTA? • HR-manager: Helft kandidaten haakt af door Hyves-blokkades • Mogen recruiters straks kandidaten niet meer bellen? • Informele referenties via netwerksites • Nieuwe recruitment nodig voor online netwerken • Informele referenties via netwerksites • Hyves nieuw jachtterrein voor recruiters • Hyves-netwerk bruikbaar voor P&O-ers • LinkedIn-ers staan vaker open voor een andere baan Weblogs Werkgevers negeren steeds vaker grote, algemene vacaturesites. Zij hebben gespecialiseerde weblogs en andere niche-sites ontdekt omdat ze daar contact kunnen leggen met professionals die (nog) niet actief op zoek zijn naar een andere baan: • Recruiters ontdekken niche-sites • Defensie werft via GeenStijl Eigen recruitmentsites De eigen recruitmentsite geeft tegenwoordig niet alleen een overzicht van de openstaande vacatures, maar maakt kandidaten - via weblogs en video's van werknemers bijvoorbeeld - ook duidelijk in welke omgeving ze eventueel komen te werken. Deze sites worden steeds belangrijker omdat kandidaten de traditionele, grote vacaturebanken vaker overslaan. Ze speuren naar vacatures via een zoekopdracht bij Google: • Hoe werf ik geschikte kandidaten via Google? • Kandidaat centraal op recruitmentsite 2.0 • 20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite Twitter De korte boodschappen die via Twitter (of tegenwoordig ook in status-updates van LinkedIn en Facebook) worden verspreid, kunnen ook worden gebruikt om vacatures bekend te maken: • Vacatures publiceren via Twitter? • Vacatures en kandidaten via Twitter Checken van sollicitanten Omdat steeds meer mensen profielen hebben op netwerksites, gebruiken recruiters deze sites steeds vaker om de achtergrond van sollicitanten te checken: • Recruiters ontdekken netwerksites vooral voor screening • Jagen recruiters op jeugdzonden? • Sollicitanten checken wordt steeds makkelijker • Sollicitanten googlen onbetrouwbaar? • Wieowie: Nederlandse mensenzoekmachine De reputatie van de werkgever Oordelen op internet Alles en iedereen geeft zijn mening op internet. Of deze nu goed gefundeerd is of alleen gebaseerd op een vage roddel, Google zorgt ervoor dat kandidaten en klanten deze tot in lengte van jaren makkelijk terug kunnen vinden: • Wat vinden kandidaten als ze je googlen? • 'Smokkelen met arbeidsmarkt-imago kan niet meer' • Site voor klagende kandidaten • Jouw beoordeling staat op internet • Op de bres voor online reputatie werknemers? • FNV laat werkgevers beoordelen • Intermediair laat werkgevers beoordelen Online activiteiten werknemers En dan zijn natuurlijk ook nog werknemers die op Hyves helemaal los gaan en die daarbij soms vergeten dat ook klanten van hun werkgever hun profiel kunnen bekijken. Of medewerkers die via weblogs werken aan hun eigen professionele merk ("personal branding") en daarbij niet alleen hun expertise, maar ook bedrijfsgeheimen delen: • 10 redenen om je met Hyves-profielen te bemoeien • 'Bespreek online activiteiten in functioneringsgesprek' • Bedrijfscommunicatie blijft niet intern • Werknemers voeren actie met Twitter en Hyves • Hyves-vriend worden met manager of collega? • Regels voor bloggende werknemers • LinkedIn maakt bedrijfsprofiel met CV's werknemers • Baas en collega's krijgen minder te zien op Hyves Communicatie en samenwerken De nieuwe communicatievormen bieden veel mogelijkheden. Jonge werknemers gebruiken vaak andere kanalen dan oudere. Werkgevers moeten eraan wennen dat werknemers hun eigen voorkeuren hebben voor de communicatiekanalen die ze willen gebruiken en zullen hen daarbij moeten faciliteren. Dat hoeft niet duur te zijn, want veel toepassingen zijn gratis te gebruiken via internet. Tegenover het voordeel dat bedrijven hiervoor geen eigen ICT-ers nodig hebben, staat het nadeel dat bedrijfsgevoelige informatie sneller op straat kan komen te liggen: • Interne communicatie 2.0: meer invloed voor werknemers • Twitter nuttig voor HRM? • Interne weblogs: slimme toepassingen voor HRM • IBM innoveert via wereldwijde brainstorm • RSS dient de mens Dit artikel is een vervolg op de eerder gepubliceerde mini-cursus 'Wat HRM-ers moeten weten van web 2.0'. Geactualiseerd: 18 oktober 2009.

Hyves op de iPhoneMiljoenen Nederlanders brengen maandelijks een bezoek aan Hyves. Deze succesvolle netwerksite is een voorbeeld van een nieuwe generatie internettoepassingen die werknemers voluit gebruiken, maar die bedrijven nog voor veel vragen stellen.

Voor kandidaten en werknemers zijn chatten, hyven, bloggen en tegenwoordig ook twitteren niet bijzonder meer. Ze verwachten dat ze op deze manieren ook contact kunnen leggen met werkgevers. Moeten HR-professionals opnieuw leren communiceren als ze de boot niet willen missen?
Wat betekenen de nieuwe mogelijkheden en de toegenomen transparantie voor het HR-vak? Voor recruitment, de reputatie van de werkgever en voor de communicatie van de medewerkers?

Een update van de ontwikkelingen met verwijzingen naar Personeelslog-artikelen als je meer wilt weten.

Van weblogs, YouTube, Hyves, LinkedIn, tot Twitter
Veel van de nieuwe internettoepassingen worden samengevat onder de noemer Web 2.0. De definities hiervan lopen uiteen. Een belangrijk kenmerk is dat het gaat om sites en toepassingen waarbij de gebruikers geen passieve lezers meer zijn, maar zelf actief zijn. Bijvoorbeeld door:
- informatie en opinies te publiceren via weblogs (o.a. laagdrempelig via Hyves, Live)
- samen met anderen informatie te publiceren, bewerken en verbeteren (wiki's)
- foto’s (Flickr) en video's (YouTube) met elkaar te delen
- favoriete internetpagina’s te delen (Del.icio.us, Digg, het Nederlandse Nujij)
- vriendschappen te onderhouden via sociale netwerksites (Facebook, maar in Nederland vooral Hyves)
- relaties te onderhouden met (oud) collega's (LinkedIn)
- snel en kort (in maximaal 140 tekens) informatie te versturen, bijvoorbeeld over wat ze doen (Twitter).

Bruikbaar via computer of mobieltje
Voor deze toepassingen is nu vaak nog een computer nodig. Maar in een hoog tempo worden ze geschikt gemaakt voor de mobiele telefoon. Met voorop natuurlijk de hippe iPhone.
Omdat met het mobieltje ook de lokatie van de beller bekend is, zullen straks ongetwijfeld nieuwe toepassingen worden ontwikkeld die optimaal gebruik maken van deze informatie. Zo zijn er al recruiters die kandidaten en opdrachtgevers via internet laten weten waar ze nu op dit moment te vinden zijn.

Hoe dan ook: omdat mobiel internet steeds gewoner wordt, zullen kandidaten en werknemers vaker hun mobiele telefoon gebruiken voor allerlei andere vormen van communicatie dan het traditionele bellen. Daarmee halen ze snel hun managers in die het meestal nog met een Blackberry moeten doen. Daar lachen ze om. Je kunt er niet eens (makkelijk) een foto of een filmpje mee maken.

Glazen huis
Of mensen er nu een telefoon voor gebruiken of een computer, ook HR-professionals kunnen niet meer om de nieuwe toepassingen heen.

Want nog nooit waren de communicatiemogelijkheden zo laagdrempelig, nog nooit was informatie (en achterklap) - zonder de tussenkomst van een tussenpersoon - zo snel verspreid. Door de transparantie van internet leven we in een glazen huis. Dat heeft gevolgen voor werkgevers, maar ook voor werknemers die de scheiding tussen hun werk- en privé-leven zien vervagen.

De nieuwe online communicatie en recruitmentRecruitment
Via via werving
Referral recruiting, de 'via via'-werving, is makkelijker geworden. Via zijn profiel bij Hyves of LinkedIn kan een werknemer bijvoorbeeld eenvoudig zijn netwerk laten weten dat hij een nieuwe collega zoekt:




















Werknemers werven collega's via eigen homepage, weblog, MSN, Hyves
Netwerken, netwerken en netwerken voor HR
Friendhunter heeft veel vrienden
Nieuwe sites voor via via werving

Netwerksites
Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden om via netwerksites contact te onderhouden met vrienden, familie, studiegenoten en (oud)collega's. De meest gebruikte netwerksites zijn Hyves en LinkedIn. Al dan niet tegen betaling, laten werkgevers specifieke groepen gebruikers van Hyves en LinkedIn weten dat ze vacatures hebben. En als recruiters een mooi CV zien bij LinkedIn, benaderen ze deze professional rechtstreeks:















































Sollicitanten vinden nieuwe wegen naar werkgevers
Hijgerige recruiters kunnen beter wegblijven van Hyves
Zijn Hyves-recruiters spammers volgens OPTA?
HR-manager: Helft kandidaten haakt af door Hyves-blokkades
Mogen recruiters straks kandidaten niet meer bellen?
Informele referenties via netwerksites
Nieuwe recruitment nodig voor online netwerken
Informele referenties via netwerksites
Hyves nieuw jachtterrein voor recruiters
Hyves-netwerk bruikbaar voor P&O-ers
LinkedIn-ers staan vaker open voor een andere baan

Weblogs
Werkgevers negeren steeds vaker grote, algemene vacaturesites. Zij hebben gespecialiseerde weblogs en andere niche-sites ontdekt omdat ze daar contact kunnen leggen met professionals die (nog) niet actief op zoek zijn naar een andere baan:











Recruiters ontdekken niche-sites
Defensie werft via GeenStijl

Eigen recruitmentsites
De eigen recruitmentsite geeft tegenwoordig niet alleen een overzicht van de openstaande vacatures, maar maakt kandidaten - via weblogs en video's van werknemers bijvoorbeeld - ook duidelijk in welke omgeving ze eventueel komen te werken. Deze sites worden steeds belangrijker omdat kandidaten de traditionele, grote vacaturebanken vaker overslaan. Ze speuren naar vacatures via een zoekopdracht bij Google:















Hoe werf ik geschikte kandidaten via Google?
Kandidaat centraal op recruitmentsite 2.0
20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite

Twitter
De korte boodschappen die via Twitter (of tegenwoordig ook in status-updates van LinkedIn en Facebook) worden verspreid, kunnen ook worden gebruikt om vacatures bekend te maken:











Vacatures publiceren via Twitter?
Vacatures en kandidaten via Twitter

Checken van sollicitanten
Omdat steeds meer mensen profielen hebben op netwerksites, gebruiken recruiters deze sites steeds vaker om de achtergrond van sollicitanten te checken:























Recruiters ontdekken netwerksites vooral voor screening
Jagen recruiters op jeugdzonden?
Sollicitanten checken wordt steeds makkelijker
Sollicitanten googlen onbetrouwbaar?
Wieowie: Nederlandse mensenzoekmachine

De nieuwe online communicatie en de reputatie van de werkgeverDe reputatie van de werkgever
Oordelen op internet
Alles en iedereen geeft zijn mening op internet. Of deze nu goed gefundeerd is of alleen gebaseerd op een vage roddel, Google zorgt ervoor dat kandidaten en klanten deze tot in lengte van jaren makkelijk terug kunnen vinden:































Wat vinden kandidaten als ze je googlen?
'Smokkelen met arbeidsmarkt-imago kan niet meer'
Site voor klagende kandidaten
Jouw beoordeling staat op internet
Op de bres voor online reputatie werknemers?
FNV laat werkgevers beoordelen
Intermediair laat werkgevers beoordelen

Online activiteiten werknemers
En dan zijn natuurlijk ook nog werknemers die op Hyves helemaal los gaan en die daarbij soms vergeten dat ook klanten van hun werkgever hun profiel kunnen bekijken. Of medewerkers die via weblogs werken aan hun eigen professionele merk ("personal branding") en daarbij niet alleen hun expertise, maar ook bedrijfsgeheimen delen:



































10 redenen om je met Hyves-profielen te bemoeien
'Bespreek online activiteiten in functioneringsgesprek'
Bedrijfscommunicatie blijft niet intern
Werknemers voeren actie met Twitter en Hyves
Hyves-vriend worden met manager of collega?
Regels voor bloggende werknemers
LinkedIn maakt bedrijfsprofiel met CV's werknemers
Baas en collega's krijgen minder te zien op Hyves

De nieuwe vormen voor online communicatie en samenwerkenCommunicatie en samenwerken
De nieuwe communicatievormen bieden veel mogelijkheden. Jonge werknemers gebruiken vaak andere kanalen dan oudere. Werkgevers moeten eraan wennen dat werknemers hun eigen voorkeuren hebben voor de communicatiekanalen die ze willen gebruiken en zullen hen daarbij moeten faciliteren. Dat hoeft niet duur te zijn, want veel toepassingen zijn gratis te gebruiken via internet. Tegenover het voordeel dat bedrijven hiervoor geen eigen ICT-ers nodig hebben, staat het nadeel dat bedrijfsgevoelige informatie sneller op straat kan komen te liggen:























Interne communicatie 2.0: meer invloed voor werknemers
Twitter nuttig voor HRM?
Interne weblogs: slimme toepassingen voor HRM
IBM innoveert via wereldwijde brainstorm
RSS dient de mens

Dit artikel is een vervolg op de eerder gepubliceerde mini-cursus 'Wat HRM-ers moeten weten van web 2.0'.

Geactualiseerd: 18 oktober 2009.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?