Werving in 9 stappen

Werven en selecteren vormt een aparte discipline binnen het personeelswerk. Om goede response te krijgen, is de keuze voor het goede medium en de juiste doelgroep het belangrijkst.

Werven en selecteren vormt een aparte discipline binnen het personeelswerk. Het is één van de meest opvallende onderdelen van het vak. De P&O-afdeling treedt met de wervingsadvertenties naar buiten en bepaalt daarmee voor een deel het gezicht van de organisatie. Om goede response te krijgen, is het belangrijk om in het goede medium te staan en de juiste doelgroep aan te spreken. Een praktisch stappenplan met checklists en tools.

Functie-inhoud vaststellen

Zodra een vacature ontstaat, zal de personeelsadviseur eerst de inhoud van de functie moeten beschrijven. In de checklist vindt u de belangrijkste items om de functie-inhoud vast te stellen.

Functieprofiel maken

Wat is de ideale kandidaat voor de opengevallen functie? Om dit vast te stellen, is een functieprofiel een goed hulpmiddel. In het functieprofiel staan verschillende kenmerken bij elkaar, waaraan de ideale kandidaat moet voldoen.

Competenties bepalen

De ideale kandidaat heeft unieke persoonlijke eigenschappen, vaardigheden en gedragskenmerken om de functie goed te vervullen. Deze elementen zijn te vertalen naar een aantal competenties. De competentiecalculator helpt u hierbij. Per competentie krijgt u een precieze definitie. En een lijst met vragen die u kunt gebruiken in een selectie-interview.

Vacaturepublicatie opstellen

Met het functie-profiel en het overzicht van competenties is het relatief eenvoudig om een wervingsadvertentie op te stellen. Een goede wervingsadvertentie verleidt werkzoekenden om te solliciteren. Daarom moet u de doelgroep op de juiste wijze aanspreken, in het medium dat de doelgroep gebruikt. In de checklist ziet u het geheim van een goede wervingsadvertentie.

Advertentiemedium kiezen

Om uw doelgroep op een trefzekere manier te benaderen, moet u adverteren in het medium dat zij lezen en gebruiken. Verder heeft u de keus om regionaal of landelijk te werven. Via een vakblad of via internet. Een online media-advies leert u welk medium het meest geschikt is.

Kandidaten zoeken via internet

Inmiddels maken miljoenen Nederlanders gebruik van internet. Solliciteren via internet is één van de meest succesvolle toepassingen van dit medium. Internet biedt verschillende mogelijkheden om kandidaten te vinden voor een vacature.


Bureau inschakelen voor advertentiecampagne

Een arbeidsmarktcommunicatie-bureau kan helpen bij het opzetten van een goede wervingscampagne. Maar ook bij reguliere werving heeft een dergelijk bureau veel te bieden. Als uw bedrijf regelmatig personeel werft, kan het inschakelen van een bureau nuttig zijn. U werkt met specialisten, die een groot deel van de beheerslast overnemen. In het overzicht van arbeidsmarktcommunicatie-bureaus kunt u zoeken naar bureaus die werken in uw branche en regio.


Bureau inschakelen voor werving en selectie

Voor moeilijk vervulbare vacatures zijn er bureaus die gespecialiseerd zijn in werven en selecteren van personeel. Er zijn bureaus met eigen bestanden met CV's van kandidaten. Zij doen op verzoek een file-search. Andere bureaus plaatsen advertenties en boren hun netwerk aan om geschikte kandidaten te vinden. De bureaus zijn vaak gespecialiseerd in één of meer branches. Werving- en selectiebureaus vindt u in de adressendatabank.


Doe het eens anders

Naast het traditionele werven, zijn er ook mogelijkheden om de werving anders aan te pakken. In een krappe arbeidsmarkt maken veel bedrijven het nodige werk van deze alternatieve werving. Ideeën doet u op met onze checklist.

Dit artikel is ingekort. Een complete versie met alle genoemde instrumenten, vindt u in de HR Tools & Extra's van Personeelsnet.

Actuele HR-modellen: compleet, duidelijk en direct klaar voor gebruik

HR-beleidsplan: 10 bouwstenen voor strategisch HRM beleid 

Opleidingsplan: vul de Checklist in en maak zelf uw Opleidingsbeleid 

Hybride werken: gebruik deze leidraad om het goed te organiseren 

Ziekteverzuim aanpakken: slim verzuimbeleid zorgt voor lagere kosten 

Alle Modellen, Tools en Downloads voor HR-professionals vindt u hier

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?