Succesvoller door zorgvuldige omgang met personeel

Hoe komt het toch dat sommige bedrijven goede resultaten behalen, terwijl andere moeten krimpen? Een duidelijke koers, geen wilde plannen en een platte organisatie helpen. Maar ook goede personeelszorg kan bijdragen aan het succes van het bedrijf.

De bouwsector zit in de hoek waar de klappen vallen. Maar toch zijn er bedrijven die het veel beter doen dan andere. Om het verhaal acht het succes te achterhalen, sprak ING Economisch Bureau samen met ING Kennismanagement met bouwbedrijven die meer omzet, opdrachten en winst binnenslepen dan collega-bedrijven die minder presteren. Ondernemerschap en aandacht voor personeel en organisatie, kenmerken de succesvolle bouwbedrijven.

Niet klagen, maar aanpakken
De succesvolle ondernemers hebben een haast onbegrensde gedrevenheid om hun bedrijf verder te helpen. Ze beoordelen de markt op kansen en klagen niet over slechtere marktomstandigheden. Ze denken in oplossingen en zorgen voor korte lijnen binnen de organisatie. Kenmerkend is ook dat deze ondernemers continu bezig zijn om het eigen bedrijfsproces te optimaliseren en te verbeteren.

De ondernemers voelen zich enorm verantwoordelijk voor hun personeel en dragen dat door directe betrokkenheid ook duidelijk uit. Vaak zijn het ook familiebedrijven, waar de betrokkenheid en de druk om het goed te doen heel erg groot is.

Liever personeel dan zzp’ers
Het belangrijkste bedrijfsmiddel, vinden de succesvolle ondernemers, is het personeel. Zij maken daarom relatief weinig gebruik van een flexibele schil met zzp’ers. Want ‘eigen mensen’ kennen het bedrijf, de gewenste kwaliteit en de normen, waardoor deze hierdoor ook geborgd blijven.

De tevredenheid van het personeel blijkt uit het feit dat zij vaak lang voor het bedrijf blijven werken en uit het ziekteverzuim, waarvan de percentages zelfs (ruim) onder de 2% liggen.

Strategie, organisatie en betrokkenheid
Een goed geformuleerde strategie, blijkt belangrijk om focus te houden binnen de organisatie. Zo kunnen de bedrijven werken aan datgene waar ze goed in zijn of willen worden. Beslissingen moeten dan wel passen binnen de doelstelling.

Door de organisatie plat te houden kan het management uiterst betrokken blijven bij de bedrijfsprocessen. Dat zorgt voor snellere besluitvorming, waarbij sturing op de grote lijnen gepaard kan gaan met oog voor de details. Zo werkt één van de bouwbedrijven zonder projectleiders, omdat dit ‘alleen maar de afstand tussen de directie en de werkvloer vergroot’, volgens de betreffende directeur.

Meer verantwoordelijkheid voor personeel
Het ‘in control zijn’ van de directie, vinden veel goed presterende bedrijven heel belangrijk, waardoor er dus zo min mogelijk tussenlagen moeten zijn. Een echt platte organisatiestructuur is beter te realiseren in middelgrote of kleine organisaties. Het platte organisatiemodel stimuleert betrokkenheid van de werknemers doordat veel bevoegdheden laag in de organisatie kunnen liggen, bij de medewerkers.

De mensen op de werkvloer krijgen niet alleen meer verantwoordelijkheden, maar commentaar en terugkoppeling bereiken het personeel ook veel sneller. Dat levert weer voordeel op voor de klant, want die krijgt ook eerder antwoord op vragen. De klantgerichtheid en de efficiency nemen daardoor toe.

Stel grenzen aan de groei
Groei is prachtig, natuurlijk. Maar om de span of control en de platte organisatie te behouden, zorgen de bouwbedrijven ervoor dat ze niet te groot worden. Vaak hebben zij zelfs een maximale jaaromzet vastgesteld waarbinnen zij willen blijven, ook in tijden van forse economische groei.

Wanneer er in de hoogtijdagen van 2006 en 2007 teveel werk binnen kwam, werd dat daarom uitbesteed aan andere bouwbedrijven. Zo werden de opdrachtportefeuille en de risico’s nooit groter dan de organisatie kon dragen.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?