Overzicht: eenvoudiger regels voor  fiets van de zaak vanaf 2020

De overheid gaat vanaf 2020 het fietsgebruik stimuleren. Dat moet leiden tot betere luchtkwaliteit en minder drukte op de weg en in het openbaar vervoer. Momenteel zijn de fiscale regels voor het verstrekken van een (lease)fiets door de werkgever erg ingewikkeld. Zo moet de werknemer nu precies bijhouden hoeveel kilometers voor het werk of privé worden gereden. Ook moeten kosten voor onderhoud en verzekering worden verrekend. Vanaf 2020 wordt het eenvoudiger om een fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken, omdat de fiets dan een vast bedrag per maand gaat kosten.

Om fietsen te stimuleren, kunnen werkgevers nu al wel hun werknemers geld lenen voor de aanschaf van een (elektrische) fiets. Die lening wordt dan terugbetaald via een verrekening met de belastingvrije vergoeding van € 0,19 per zakelijke kilometer (waaronder woon-werkverkeer). Maar dat blijkt in de praktijk toch een te hoge drempel om het woon-werkverkeer met de fiets af te leggen. Daarom is vorig jaar al in het belastingplan opgenomen dat de regels voor de leasefiets in 2020 eenvoudiger worden.

Privégebruik moet worden belast
Als de werkgever een fiets ter beschikking stelt voor zakelijke kilometers (waaronder woon-werkverkeer), kan de werknemer daar natuurlijk ook mee naar de supermarkt of het strand fietsen. In dat laatste geval, heeft de werknemer ‘privévoordeel’ van de zakelijke fiets. En daarover moet de werknemer belasting betalen.

Voor leaseauto’s is dat probleem voor privégebruik al opgelost, omdat daarvoor een deel van de aanschafprijs bij het inkomen moet worden opgeteld. De werknemer betaalt dan dus (extra) belasting over dat privévoordeel. Eenzelfde constructie gaat in 2020 ook voor de (lease)fiets gelden die de werkgever ter beschikking stelt aan de werknemer.

Voor leasefiets 7 procent bijtellen

Vanaf 1 januari 2020 moet de werknemer voor het privévoordeel van de fiets van de zaak jaarlijks 7% van de consumentenadviesprijs (inclusief BTW) van de fiets bij het inkomen bijtellen.
De consumentenadviesprijs is het uitgangspunt om de waarde van het privévoordeel te bepalen. Een rekenvoorbeeld laat zien dat voor een elektrische fiets van € 2.000 dan een jaarlijkse bijtelling geldt van € 140. Bij een belastingtarief van 42%, leidt dat tot een belastingheffing van € 58, oftewel minder dan € 5 per maand.

De bijtelling is loon in natura. De werkgever moet daarover loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden en premies werknemersverzekeringen betalen. Ook moet daarover werkgeversheffing Zvw worden betaald of de bijdrage Zvw ingehouden. De werkgever kan dit loon ook als eindheffingsloon aanwijzen.

Naast leasefiets géén belastingvrije vergoeding meer

Werknemers die kiezen voor een leasefiets met bijtelling kunnen dus voor een beperkt bedrag per maand een mooie nieuwe fiets rijden. Maar let wel op: wie hiervoor kiest heeft hiernaast geen recht meer op de belastingvrije vergoeding van 19 cent per kilometer voor zakelijke fietskilometers (inclusief woon-werkverkeer).

Die onbelaste vergoeding geldt nog wel voor overige zakelijke kilometers, bijvoorbeeld als de werknemer  met de leasefiets naar het station fietst en daarna zakelijk verder reist met de trein.

Regeling geldt voor alle fietsen

De bijtelling is van toepassing als de fiets voor (een deel van) het woon-werkverkeer ter beschikking staat. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten fietsen.

De regeling geldt dus voor alle soorten (elektrische) fietsen, bakfietsen, maar ook voor speed pedelecs (elektrische fietsen waarvoor een helm en bromfietskenteken verplicht is omdat ze wel 45 km/u kunnen gaan).

Rekenen: leasefiets of liever vergoeding

Werknemers die nu nog een belastingvrije vergoeding ontvangen, zullen gaan rekenen. Want vooral mensen die wat verder weg wonen, kunnen nu ook al op relatief korte termijn de aanschafprijs van een (elektrische) fiets ‘terugverdienen’ met hun onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer. De fietsersbond heeft voor werknemers een rekentool online gezet, waarmee ze kunnen berekenen wat voor hen het voordeligst is.

De regeling lijkt vooral aantrekkelijk voor werknemers die dichterbij wonen en voor mensen die aanhikken tegen de relatief hoge aanschafprijs van een luxere elektrische fiets of speed pedelec.

Bijtelling stopt bij verkoop fiets aan werknemer

Zodra het eigendom van de ter beschikking gestelde fiets overgaat naar de werknemer, is de bijtelling niet langer van toepassing. Als de werknemer de fiets na verloop van tijd mag kopen voor een lager bedrag dan de eigenlijke restwaarde, ontstaat opnieuw voordeel voor de werknemer. Daarover moet dan ook weer belasting worden betaald.


MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?