Liever slimmer werken dan saneren

Nu de economische tegenwind aanhoudt, hebben de saneerders weer het hoogste woord. Veel bedrijven grijpen naar een beproefd recept, waarbij volop bezuinigd wordt op alle mogelijke personeelskosten. Toch zijn er steeds meer werkgevers die liever slimmer werken dan saneren, omdat dit op de lange termijn meer oplevert.

Liever slimmer werken dan sanerenNu de economische tegenwind aanhoudt, hebben de saneerders weer het hoogste woord. Veel bedrijven grijpen naar een beproefd recept, waarbij volop bezuinigd wordt op alle mogelijke personeelskosten.
Toch zijn er steeds meer werkgevers die liever slimmer werken dan saneren, omdat dit op de lange termijn meer oplevert.

"Bedrijf weet in barre tijden handig de kosten te verlagen", schrijft Het Financieele Dagblad (FD) dit weekend. "Er dreigen zware economische tijden. Bedrijven zien de bui hangen en zetten de tering al naar de nering. De één versobert, de ander ontslaat."

6 crisismaatregelen
Het FD signaleert zes soorten crisismaatregelen waarmee bedrijven de afgelopen maanden het nieuws haalden om hun kosten te verlagen:
1. Langer doen met auto, de telefoon en de computer van de zaak
2. Minder dure zakenreizen
3. Contracten met toeleveranciers kritisch bekijken, werk uitbesteden, later nota betalen
4. Het schrappen van (boeketten op) recepties en kerstpakketten
5. Vacaturestops, flexcontracten niet verlengen, loonoffers
6. Reorganiseren en magere sociale plannen afsluiten.

Wie de lijst bekijkt en het bijbehorende verhaal leest, ziet vooral veel traditioneel geschraap. Alleen printerbedrijf Océ wordt genoemd als werkgever die slimmer werkt. Het bedrijf vervangt dure zakenreizen door goedkopere videoconferencing.

Bezuinigingen voor de korte termijn
Natuurlijk kunnen bezuinigingen en soms zelfs ontslagen voor de korte termijn noodzakelijk zijn. Maar er is weinig aandacht voor de nadelen van deze aanpak.
Hoe groter de gevolgen zijn voor het personeel, des te heviger werken de bezuinigingen door op de motivatie van werknemers. Hun vertrouwen in de werkgever en hun loyaliteit nemen af, ze melden zich eerder ziek, de arbeidsproductiviteit daalt.
Deze problemen blijken het grootst als het bedrijf weinig aandacht besteedt aan de interne communicatie over bezuinigingen.

Investeren in werksfeer
Steeds meer werkgevers komen erachter dat het ook anders kan. Zelfs in sobere tijden investeren zij in hun organisatie, in hun werknemers. En dat hoeft niet veel geld te kosten.
Zo blijkt uit Engels onderzoek dat ook als er geen geld is voor loonsverhoging bedrijven succesvol werknemers aan zich kunnen binden. Bijvoorbeeld door aandacht te besteden aan de werksfeer, aan betere samenwerking binnen het bedrijf.

Bevlogen werknemers
Volgens Willem van Rhenen, hoogleraar engagement en productivity aan de Nyenrode Business University, kan de arbeidsproductiviteit zelfs met 20% toenemen als werkgevers de "bevlogenheid" van werknemers stimuleren.
Dat kan door werknemers meer zelfstandig te laten werken, meer zeggenschap te geven over hun werk, meer ontplooiingsmogelijkheden. Ook steun van leidinggevenden en goede communicatie zijn hierbij belangrijk.

Het Nieuwe Werken
Mits goed ingevoerd, kan Het Nieuwe Werken ervoor zorgen dat medewerkers met meer plezier, meer bevlogen hun vak uitoefenen.
Bedrijven besparen hiermee niet alleen op hun huisvestingskosten, maar kunnen hiermee ook een hogere productiviteit bereiken.
Want Het Nieuwe Werken blijkt bij uitstek een manier om medewerkers met behulp van moderne tools te laten werken op tijdstippen en plekken waar ze het meest productief zijn.

Op korte termijn "handig" de kosten verlagen, zoals FD beschrijft, kan voor overleving van een bedrijf noodzakelijk zijn. Maar om sterker uit deze economische crisis te komen, is méér nodig. Werkgevers die (ook) slimmer gaan werken, hebben dit begrepen en bouwen nu alvast aan hun voorsprong voor straks.

Lees ook:
De HR-trends voor 2012: Business as usual bestaat niet meer.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 454 exclusieve vakartikelen en 284 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?