Grote bedrijven krijgen werknemers niet terug naar kantoor, HR kan helpen

Het merendeel van de Nederlandse werknemers, wil nog het liefst hybride werken en ziet een gedeeltelijke terugkeer naar kantoor niet zitten. Vooral grote organisaties hebben moeite om hun personeel weer terug op de werkplek te krijgen. Mensen die hybride werken, vinden dat de werkgever een goede onderbouwing moet geven waarom het nodig is om terug op kantoor te komen. Toch zijn er ook groepen medewerkers die wél weer graag naar hun werk reizen. HR moet daarom verschillende groepen in kaart brengen en het beleid voor hybride werken daarop aanpassen.

Wie mensen wil laten terugkeren naar kantoor heeft een overtuigend verhaal nodig, want lokkertjes als een gratis lunch helpen niet. De werkcultuur moet op nummer één staan, dus organisaties moeten nadenken over culturele kwesties, de kantoorinrichting en de beschikbare techniek. Door dit te doen, kunnen ze werknemers weer naar kantoor krijgen zonder hen te hoeven dwingen. Dat zijn bevindingen van een wereldwijd onderzoek (PDF) van Poly, producent van apparatuur voor werken en vergaderen op afstand. Bij het onderzoek zijn ook Nederlandse bedrijven betrokken.

Waarom werknemers liever thuis werken
De hoge inflatie en de stijgende kosten van levensonderhoud hebben een enorme impact op de portemonnee van werknemers. Soms zijn vergoedingen niet meer toereikend en moeten werknemers uit eigen zak bijbetalen om naar hun werk te gaan. Bovendien zijn veel mensen nu helemaal gewend geraakt aan hybride werken en ervaren dat dit gunstig is voor hun werk-privébalans, hun productiviteit, de zorg voor kinderen. Als bonus levert het ook nog eens meer besteedbare eigen tijd op. Wat de kantooromgeving daar tegenover zet, is voor veel werknemers blijkbaar niet meer genoeg.

Organisaties moeten hun bedrijfscultuur versterken en medewerkers een gegronde reden bieden om terug te keren naar kantoor, die het hun tijd en geld waard maakt om te komen. Dan helpt het als ze goede technologie in huis hebben die nodig is om medewerkers in staat te stellen vanaf elke locatie (samen) te werken.

Groepen werknemers en hun verschillende wensen
Waar de ene werkgever de nodige moeite heeft om mensen op kantoor te krijgen, lukt het de ander zonder daarvoor iets extra’s te doen. De verklaring hiervoor kan liggen in de samenstelling van het personeelbestand, want verschillende groepen personeel hebben andere wensen en behoeften als het gaat over werken op kantoor en telewerken. HR kan helpen door een inventarisatie te maken van verschillende groepen medewerkers en hun wensen, zodat het beleid voor hybride werken op hen kan worden afgestemd.

HYBRIDE WERKEN: Met deze tools regelt u het goed

Demografie is daarbij bijzonder belangrijk. Want vooral jongere medewerkers willen graag naar hun werkplek om anderen te ontmoeten, samen te werken aan producten en daarmee ook hun professionele netwerk op te bouwen. Maar de groep medewerkers die in leeftijd daarboven zit, heeft al een netwerk en kan daardoor makkelijker telewerken. Bovendien hebben iets oudere medewerkers vaak een gezin, waardoor zij optimaal kunnen profiteren van het thuiswerken. De leeftijdsgroepen daarboven worden privé vaak in beslag genomen door mantelzorg, dat heel goed is te combineren met de vrijheid en tijdsbesparing van hybride werken.

Functies beoordelen op taakinhoud
Daarnaast maakt het uit welke taken mensen hebben: zo zijn er groepen te onderscheiden waarbij de taakinhoud een terugkeer naar kantoor veel meer voor de hand ligt, dan voor andere groepen werknemers. HR kan deze taken identificeren en daar passend beleid bij ontwikkelen, zodat werknemers met verschillende functies kunnen presteren in de beste werkomgeving.

Zo hebben functies met veel team-interacties voordeel van meer aanwezigheid op kantoor, terwijl strategische functies waarschijnlijk profiteren van rustig thuis werken.
Sommige uitvoerende functies kunnen alleen op locatie (bijvoorbeeld een productiemedewerker), terwijl andere geheel vanuit huis kunnen worden gedaan (zoals een callcentermedewerker met een script).

Werkcultuur aanpassen op hybride werken
Voor het onderzoek zijn ook sessie georganiseerd met senior-mangers. Zij hebben soms te maken met verkokerde bedrijfsstructuren die niet zijn ingericht zijn op cross-disciplinair samenwerken. Soms moesten ze zelfs 'guerrilla-tactieken' gebruiken om belemmeringen te omzeilen en dingen voor elkaar krijgen. Ze willen stappen zetten om hun mensen terug naar kantoor te krijgen, maar dan wel als onderdeel van een werkcultuur met een hybride model.

In de whitepaper worden vier belangrijke punten over de huidige bedrijfscultuur bij bedrijven geïdentificeerd:

HYBRIDE WERKEN EN BEDRIJFSCULTUUR

De aarzelende terugkeerder: Hoe groter het bedrijf is, hoe langzamer de terugkeer naar kantoor verloopt. In Europa is 64% van de werknemers niet bereid volledig terug te keren naar kantoor. Dit komt door verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld de tijd die werknemers verliezen met het pendelen, de verminderde concentratie op kantoor en de lagere productiviteit.
Nederlandse werknemers zijn het meest bereid om terug te keren naar kantoor: ‘slechts’ 56% van de werknemers wil enkel thuis werken.

Samenwerking tussen verschillende teams: Hybride werken vereist van bedrijven en organisaties dat ze de strikt gescheiden afdelingen op het gebied van IT, HR en onderhoud opdoeken, zodat de afdelingen samen betere, gezondere en productievere werkplekervaringen kunnen ontwikkelen.

Digitale transformatie: Minder dan drie op tien werkgevers heeft nieuwe samenwerkingsruimtes en vergaderplekken opgezet met tools voor videovergaderingen of bestaande vergaderruimtes opnieuw ingericht voor het hybride werken.

Een cultuur opbouwen: Om de terugkeer naar kantoor in beweging te krijgen, moeten bedrijven onderzoeken hoe ze hun eigen bedrijfscultuur beter op orde kunnen krijgen en deze ook effectief kunnen laten leven binnen de kantooromgeving. Ze kunnen meer leren over hun eigen personeelsbestand, en een betere match zoeken tussen functies en de verschillende mogelijkheden binnen het model van hybride werken.


HYBRIDE WERKEN: Met deze tools regelt u het goed

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?