Normen bijtelling leaseauto in stappen naar beneden

De bijtellingsregeling voor leaseauto`s wordt aangescherpt. Zo daalt vanaf 1 juli 2012 de grens voor 14% bijtelling in stappen naar 83 gr/km CO2 in 2015. Het bijtellingsvoordeel voor bestaande auto`s, blijft gehandhaafd.

Door stimuleringsmaatregelen van de overheid valt nu een derde van de nieuwverkochte Nederlandse auto`s al in de categorie schoon en zuinig. Voor deze zuinigste auto`s hoeft geen registratiebelasting (BPM) en Motorrijtuigenbelasting (MRB) betaald te worden.
Zakelijke rijders betalen maar 14 procent bijtelling voor privégebruik van deze auto`s. Als er niets verandert, loopt het aandeel vrijgestelde auto`s in 2015 op tot ruim 60 procent van alle nieuwverkopen.

Staatssecretaris Weekers (Financiën) scherpt daarom de normen aan, waardoor auto`s nog zuiniger moeten worden om voor de mooiste belastingvoordelen in aanmerking te komen.

Meeste voordeel alleen voor extra zuinige auto`s
Om weer terug te gaan naar de oorspronkelijke doelstelling waarin alleen de echt zuinige auto`s worden gestimuleerd, worden de CO2-normen voor de Registratiebelasting (BPM) en de bijtelling aangescherpt.

Doel van het nieuwe beleid is alleen de 10 tot 12 procent meest zuinige auto`s van een fiscale stimulans te voorzien. Deze zuinigste auto`s blijven vrijgesteld van BPM, maar op termijn moet daar wel weer Motorrijtuigenbelasting voor worden betaald.

Auto rijden met 0% bijtelling
Daarnaast wordt al vanaf 1 januari 2012 de regeling voor zogenoemde nul-emmissie-auto`s uitgebreid. Tot 2014 geldt voor auto`s, die 0 tot en met 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, een vrijstelling van MRB een nulbijtelling voor privégebruik.

Deze regeling voor superzuinige auto`s geldt wanneer de auto voor 1 januari 2014 op naam wordt gesteld. Na 1 januari 2014 gaat voor deze superzuinige auto`s een bijtelling gelden van 7%.

Het is nu al mogelijk om een auto te rijden in deze categorie, zoals de Opel Ampera, met een uitstoot van maar 40gr/km CO2. Dit is een bijzondere hybride-auto: het is in essentie een elektrische auto waarbij een generator aanslaat als de accu`s leeg zijn. Met deze range extender kunnen vervolgens nog honderden kilometers worden afgelegd.

1 januari 2012 van kracht, voordeel bestaande auto`s blijft
Met uitzondering van de regeling voor nul-emmissie-auto`s , die al op 1 januari 2012 van kracht is, treden de overige maatregelen in werking met ingang van 1 juli 2012. Dat geeft de markt tijd zich op de nieuwe normen voor te bereiden.

De vrijstelling van Motorrijtuigbelasting wordt een jaar verlengd en vervalt pas per 1 januari 2014. Dat is een jaar langer dan eerder was toegezegd. Ook het voordeel van lagere bijtelling voor bestaande auto`s, blijft in alle gevallen gehandhaafd en gaat dus niet tussendoor omhoog.

Grens 14% bijtelling naar 83 gram/km CO2
Vanaf 2015 wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen benzine- of dieselauto`s, afgezien van een dieseltoeslag die dient als compensatie van de lagere accijns op diesel. De komende jaren groeien de verschillende CO2-grenzen langzaam naar elkaar toe.

In 2015 geldt de vrijstelling van de BPM voor auto`s die per gereden kilometer minder uitstoten dan 83 gram. Dieselauto`s betalen een CO2-afhankelijke dieseltoeslag die de huidige vaste dieseltoeslag vervangt. Deze CO2-afhankelijke dieseltoeslag begint bij een uitstoot van 70 gram/km.

Voor de BPM en de bijtelling gelden voor de verschillende regelingen nu nog verschillende CO2-grenzen. Deze zullen in de periode 2012-2015 dus op elkaar worden afgestemd, zodat voor beide maatregelen in 2015 dezelfde grenzen gelden.

Grenzen 14% en 20% bijtelling tot 2015
De maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling zijn voor respectievelijk diesel(D)- en benzineauto's(B):

  • 2011: 95 (D) en 110 (B) gram
  • Vanaf 1 juli 2012: 91 (D) en 102 (B) gram
  • 2013 88 (D) en 95 (B) gram
  • 2014 86 (D) en 89 (B) gram
  • 2015 83 gram voor zowel diesel- als benzineauto's

De grenzen voor bijtelling van 20% bijtelling voor diesel- en benzine-auto's zijn:

  • 2011: 116 (D) en 140 (B) gram
  • Vanaf 1 juli 2012: 114 (D) en 132 (B) gram
  • 2013: 112 (D) en 124 (B) gram
  • 2014: 111 (D) en 112 (B) gram
  • 2015: 110 gram voor zowel diesel- als benzineauto's

Auto`s met een hogere uitstoot vallen in de categorie 25 procent bijtelling.

Berijder houdt 5 jaar eigen bijtelling
Vanaf 1 juli 2012 gaan de uitstootnormen voor 14- of 20%-bijtelling dus in stappen omlaag. Wie dan een zuinige zakelijke auto rijdt (als leaserijder of ondernemer), houdt voor vijf jaar de lage bijtelling, ook al gaan de normen in de tussentijd nog verder omlaag.

De zuinige zakelijke rijder die vóór 1 juli 2012 een auto met lage bijtelling koopt of least, houdt de lagere bijtelling zo lang als hij/zij met de auto rijdt. Als de auto van eigenaar verandert, vervallen deze rechten. De nieuwe berijder moet dan weer de bijtelling betalen die bij de dan geldende uitstootnormen hoort.

Bijtelling bestelauto van de zaak
De Autobrief bespreekt verder verschillende alternatieve scenario’s voor de rittenregistratie van de bestelauto van de zaak. Met de branche worden verschillende opties besproken, zoals een verklaring van werkgever en werknemer dat de bestelauto niet privé gebruikt wordt en een pilot met geautomatiseerde rittenregistratie met een bijtelling naar rato van het aantal privékilometers.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?