Gewilde werknemer met mooi salaris over de streep trekken

Wie graag een werknemer in dienst wil krijgen die elders al een mooie baan heeft, zal met de geldbuidel moeten rammelen. Duidelijkheid over de functie-inhoud, is daarnaast ook heel belangrijk.

Voor de latente baanzoeker en passieve kandidaat speelt het salarisargument een grotere rol dan voor de actieve baanzoeker. Ook de manier waarop zij benaderd willen worden is anders: de actieve baanzoeker heeft een voorkeur voor social media, de latente baanzoeker wil graag gebeld worden. Dit blijkt uit onderzoek door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie in voor de masterclass Online werving.
 
Kandidaat ‘hunten’ met functie-inhoud en salaris
Wanneer werkgevers en bureaus actief werknemers benaderen, wil zes op de tien werknemers dat de recruiter duidelijkheid geeft over de functie-inhoud en helder is over het salaris. Daarnaast willen ze graag weten bij welke werkgever de functie is en of deze functie aansluit bij hun ervaring en hun opleiding. Een goed ingeleefde en authentieke benadering is cruciaal in een succesvolle benadering. 
 

Top 10 belangrijke aspecten bij benadering voor de Nederlandse Beroepsbevolking. Bron: AGO
 
Voor de latente baanzoeker is het salaris belangrijker dan voor de actieve baanzoeker. Bijna net zo belangrijk is duidelijkheid over de functie-inhoud. Werkgevers doen er daarom goed aan om bij het actief benaderen van interessant arbeidspotentieel, meteen duidelijkheid te geven over het salaris. Voor Nederlandse recruiters is dat een andere manier van werken, aangezien in Nederland salaris vaak pas later een onderdeel wordt van het proces.
 
Actieve baanzoeker geeft voorkeur aan social media
Een ander verschil is te zien in de manier waarop kandidaten benaderd willen worden: gemiddeld genomen verkiezen werknemers benadering via telefoon boven benadering via social media en e-mail. Dit is ook zo voor de latente baanzoekers, maar de actieve baanzoeker is daarop een uitzondering en wordt het liefst benaderd via social media en e-mail. Benadering via de telefoon is voor hem minder interessant.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?