4 trends: personeelsstrategie focussen op welzijn en gezondheid
Overal ter wereld richten werkgevers zich nu op de gezondheid, het financiële welzijn en de ambities van hun personeel. Toch heeft maar drie van de tien HR-leiders een strategie voor welzijn en gezondheid. De economische terugslag die eraan komt, zal het invoeren van nieuwe personeelsstrategieën waarschijnlijk beïnvloeden en versnellen. Daarbij zijn 4 trends waar te nemen.
Dat blijkt uit het wereldwijde Global Talent Trends 2020-onderzoek van adviesbureau Mercer. Het onderzoek identificeert vier trends en wijst uit dat een empathische personeelsaanpak van organisaties hét recept is tijdens de coronacrisis.
Veranderen tijdens de coronacrisis
Het onderzoek wijst uit dat een derde van de werknemers verwacht dat hun baan binnen drie jaar wordt vervangen. Iets meer dan de helft (55%) vertrouwt erop dat hun organisatie zal omscholen als het werk verandert, bijvoorbeeld als gevolg van automatisering.
Bedrijven moeten hierop anticiperen, en daarmee ook transformeren, terwijl ze worden geconfronteerd met onvoorziene uitdagingen zoals COVID-19. En een waarschijnlijke economische terugslag, die de adoptie van nieuwe personeelsstrategieën kan beïnvloeden en versnellen.
Trend #1: werkervaring opnieuw vormgeven
De eerste trend die het onderzoek aanstipt is dat organisaties wereldwijd hun personeel inspireren én stimuleren om de bestaande werkervaring opnieuw vorm te geven. 58% van de organisaties doet dit met als doel meer mensgericht te worden. Toch gelooft slechts 27% van de leidinggevenden dat de ervaring van werknemers een zakelijk rendement zal opleveren. Bijna de helft van de leidinggevenden vindt welzijn een belangrijk focuspunt, maar slechts 29% van de HR-leiders een gezondheids- en welzijnsstrategie.
Derk Jan Koole, business leader career bij Mercer Nederland, stelt dat energieke medewerkers essentieel zijn om de transformatie-agenda van organisaties te realiseren: ze blijven langer bij het bedrijf, zijn veerkrachtiger en zijn sneller bereid om te scholen. “Vooral nu werknemers zich zorgen maken over de impact van de corona-pandemie op hun gezondheid, baanzekerheid en financiën, kunnen werkgevers het vertrouwen van hun werknemers maken of kraken met de acties die zij ondernemen. En vooral ook door de empathie die zij hun personeel tonen.”
Trend #2: prioriteit geven aan omscholing
De tweede trend is dat bedrijven het personeelsbestand transformeren door nieuwe banen te creëren die passen bij een nieuwe wereldeconomie. Omscholing is de beste manier om zakelijk succes te stimuleren.
Volgens Koole is het gebrek aan toekomstbestendige vaardigheden de belangrijkste reden waarom transformaties mislukken. Een meerderheid van de werknemers stelt klaar te zijn om nieuwe vaardigheden te leren, maar 38% zegt niet genoeg tijd te hebben om te trainen. Bovendien investeert slechts 34% van de HR-leiders in het omscholen van personeel als onderdeel van hun strategie om zich voor te bereiden op de toekomst van werk. 40% weet niet over welke vaardigheden hun personeel beschikt.
Trend #3: data-benadering toepassen op menselijke vaardigheden
Als derde trend noemt het rapport dat werkgevers data en menselijke vaardigheden vaker met elkaar combineren. De ontwikkeling van machine learning sijpelt inmiddels door in alle bedrijfstakken: het gebruik van voorspellende analyses is in vijf jaar tijd bijna verviervoudigd; van 10% in 2016 naar 39% in 2020. Minder dan de helft van de organisaties gebruikt deze statistieken echter om menselijke vaardigheden te analyseren; zo zet slechts 43% de data in om werknemers te identificeren die van plan zijn te vertrekken en 18% kent de impact van beloningsstrategieën op prestaties.
Koole: ‘Terwijl kunstmatige intelligentie grote hoeveelheden data sneller en minder foutgevoelig kan analyseren, kunnen mensen nog altijd beter beoordelen of de uitkomsten zinvol zijn. Alhoewel de data en de capaciteit voor analytics in veel bedrijven nu beter op orde zijn, blijven de vaardigheden om de juiste onderzoeksvragen te stellen én de vaardigheid om daar vervolgens juiste conclusies en aanbevelingen uit te trekken achter. Hierdoor blijft het grotere potentieel van analytics onbenut.’
Trend #4: verder kijken dan aandeelhoudersbelang
Tot slot laat het rapport zien dat bedrijven verder kijken dan alleen het aandeelhoudersbelang. 85% van de leidinggevenden wereldwijd is het hier over eens. Maar, slechts 35% van de bedrijven komt dit ook daadwerkelijk na. Ondertussen geeft een op de drie werknemers aan liever voor een werkgever te werken die verantwoordelijkheid toont tegenover alle stakeholders en niet alleen tegenover aandeelhouders en investeerders.
Koole: ‘De afgelopen jaren ventileerden de meeste bedrijven dat werknemers op de eerste plaats komen. De huidige coronacrisis is hét moment om de daad bij het woord te voegen; zet (de gezondheid en het welzijn van) werknemers op de eerste plaats. Het vertrouwen dat zij in hun werkgever hebben en hoe zij zich in de toekomst aan het bedrijf binden, is afhankelijk van de maatregelen die bedrijven nemen in deze crisis. En ook hoe zij er straks weer uit komen.’