Overal ter wereld richten werkgevers zich nu op de flexibiliteit, het financiële welzijn en de ambities van hun personeel. Toch heeft maar drie van de tien HR-leiders een strategie voor welzijn en gezondheid. Het is essentieel dat werkgevers hun medewerkers zo veel mogelijk een persoonlijke positieve werkervaring aanbieden, waar hybride werken een onlosmakelijk onderdeel van is. Daarbij zijn 4 trends waar te nemen.
Een belangrijke trend is dat organisaties met een bloeiend, innovatief personeelsbestand, gaan focussen om menselijker, empathischer en flexibeler te worden, zegt adviesbureau Mercer in het Global Talent Trends 2022-2023-rapport.
Veranderingen sinds de coronacrisis
Uit voorgaand onderzoek van Mercer bleek al dat een derde van de werknemers verwacht dat hun baan binnen drie jaar wordt vervangen. Iets meer dan de helft (55%) vertrouwt erop dat hun organisatie zal omscholen als het werk verandert, bijvoorbeeld als gevolg van automatisering. Bedrijven moeten hierop anticiperen, en daarmee ook transformeren, omdat medewerkers zich sterk genoeg voelen om een vervolgstap te zetten in hun loopbaan. Ze gebruiken hun huidige werk als comfortabele uitgangspositie om van daaruit rond te kijken naar een betere baan.
Werkgevers zullen vacatures gaan vullen met mensen die nu nog aan de kant van de arbeidsmarkt staan én met talenten die ze bij andere werkgevers moeten wegkapen. Hoe dan ook, betekent dit dat ze de kwaliteit van het geboden werk moeten aanpassen en de werkomgeving verbeteren zodat deze werknemers optimaal kunnen presteren. Bedrijven houden daarvoor hun werkprocessen en digitale investeringen tegen het licht. Dat moet leiden tot een nieuwe visie op werk, én op de werkplek. Belangrijke waarden daarbij zijn partnerschap, welzijn, wendbaarheid, flexibiliteit en energie, volgens het rapport van Mercer.
Hoogopgeleide werknemers willen hybride werken
Volgens een onderzoek door managementadviesbureau Gartner zal tegen het einde van 2023 al bijna de helft (48 procent) van de kenniswerkers wereldwijd hybride óf volledig op afstand werken — tegen 27 procent in 2019. En eind 2026 zal de totale beschikbare markt van volledig thuiswerkende en hybride werknemers zelfs toenemen tot 64 procent van alle werknemers, vergeleken met 52 procent in 2021, zo blijkt uit de Gartner-enquête.
Hybride werken is dus niet langer alleen 'een extraatje' voor werknemers, maar gegroeid naar een arbeidsvoorwaarde die deze werknemers daadwerkelijk verwachten. Dit is dus een wake-up call voor werkgevers en HR om daadwerkelijk een mensgerichte benadering van hybride werken te creëren, waarschuwt Gartner: 'Een hybride werkplek is nu strategisch personeelsbeleid, met aanzienlijke gevolgen voor de sociale, culturele en IT-infrastructuur van bedrijven, en zelfs landen.
Organisaties zullen zich moeten concentreren op drie dimensies van mensgericht werk om resultaten te behalen: een flexibel werkaanbod, samenwerking stimuleren en empathisch management.
Vier trends voor de werkpraktijk
Mercer en Gartner voorzien verder de volgende vier trends die de werkpraktijk de komende jaren zullen vormgeven:
Trend #1: werkervaring opnieuw vormgeven
De eerste trend is dat organisaties wereldwijd hun personeel inspireren én stimuleren om de bestaande werkervaring opnieuw vorm te geven. 58% van de organisaties doet dit met als doel meer mensgericht te worden. Toch gelooft slechts 27% van de leidinggevenden dat de ervaring van werknemers een zakelijk rendement zal opleveren. Bijna de helft van de leidinggevenden vindt welzijn een belangrijk focuspunt, maar slechts 29% van de HR-leiders een gezondheids- en welzijnsstrategie.
Energieke medewerkers zijn daarbij essentieel om de transformatie-agenda van organisaties te realiseren: ze blijven langer bij het bedrijf, zijn veerkrachtiger en zijn sneller bereid om te scholen.
Trend #2: prioriteit geven aan omscholing
De tweede trend is dat bedrijven het personeelsbestand transformeren door nieuwe banen te creëren die passen bij een nieuwe wereldeconomie. Omscholing is de beste manier om zakelijk succes te stimuleren.
Een gebrek aan toekomstbestendige vaardigheden is de belangrijkste reden waarom transformaties mislukken. Een meerderheid van de werknemers stelt klaar te zijn om nieuwe vaardigheden te leren, maar 38% zegt niet genoeg tijd te hebben om te trainen. Bovendien investeert slechts 34% van de HR-leiders in het omscholen van personeel als onderdeel van hun strategie om zich voor te bereiden op de toekomst van werk. 40% weet niet over welke vaardigheden hun personeel beschikt.
Trend #3: data-benadering toepassen op menselijke vaardigheden
Als derde trend gaan werkgevers data en menselijke vaardigheden vaker met elkaar combineren. De ontwikkeling van machine learning sijpelt inmiddels door in alle bedrijfstakken: het gebruik van voorspellende analyses is in vijf jaar tijd bijna verviervoudigd; van 10% in 2016 naar 39% in 2020. Minder dan de helft van de organisaties gebruikt deze statistieken echter om menselijke vaardigheden te analyseren; zo zet slechts 43% de data in om werknemers te identificeren die van plan zijn te vertrekken en 18% kent de impact van beloningsstrategieën op prestaties.
Terwijl kunstmatige intelligentie grote hoeveelheden data sneller en minder foutgevoelig kan analyseren, kunnen mensen nog altijd beter beoordelen of de uitkomsten zinvol zijn. Alhoewel de data en de capaciteit voor analytics in veel bedrijven nu beter op orde zijn, blijven de vaardigheden om de juiste onderzoeksvragen te stellen én de vaardigheid om daar vervolgens juiste conclusies en aanbevelingen uit te trekken achter. Hierdoor blijft het grotere potentieel van analytics volgens Mercer onbenut.
Trend #4: verder kijken dan aandeelhoudersbelang
Tot slot gaan bedrijven verder kijken dan alleen het aandeelhoudersbelang. Want één op de drie werknemers wil liever voor een werkgever werken die verantwoordelijkheid toont tegenover alle stakeholders en niet alleen tegenover aandeelhouders en investeerders.
De afgelopen jaren ventileerden de meeste bedrijven dat werknemers op de eerste plaats komen. Het vertrouwen dat werknemers in hun werkgever hebben en hoe zij zich in de toekomst aan het bedrijf binden, is dan ook afhankelijk van de maatregelen die bedrijven in hun personeelsbeleid opnemen.