12 redenen waarom HR-professionals sociale media inzetten

Dat sociale media belangrijk zijn voor de recruitment weet de Nederlandse HR-professional wel. Werknemers stimuleren om via sociale media ook extern kennis te delen, is minder vanzelfsprekend. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.

96% van de HR-professionals maakt dagelijks gebruik van één of meer sociale media. Het merendeel (79%) doet er zowel privé als zakelijk zijn voordeel mee.
Voor hun werk zijn HR-professionals vooral actief met LinkedIn (54%), weblogs (39%) en Twitter (35%).

Ondanks het intensieve gebruik van sociale media verlangt toch bijna een kwart van de HR-professionals terug naar de tijd dat sociale media nog niet bestonden.

Deze cijfers van Intelligence Group en andere onderzoeksgegevens zijn te vinden in 'Social Media voor HR-professionals', een white paper van salarisverwerker ADP.

12 redenen waarom HR-professionals sociale media gebruiken
In de white paper buitelen de cijfers over het gebruik van sociale media over elkaar heen. Interessant is het staatje dat aangeeft hoe sociale media worden ingezet in het HR-beleid:
1. Recruitment (51% vaak of altijd)
2. Kennisdeling bevorderen (50%)
3. Communicatie tussen afdelingen en medewerkers verbeteren
4. Vergroten van het kennisniveau van medewerkers
5. Medewerkers inhoudelijk laten interacteren op berichten van de organisatie
6. Medewerkers inhoudelijk betrekken bij thema's van de organisatie
7. Luisteren naar behoeften, ideeën en prestaties van medewerkers
8. Vergroten van de (onderlinge) betrokkenheid van medewerkers
9. Employer branding
10. Op afstand werken effectiever en beter mogelijk maken
11. Draagvlak, begrip en eigenaarschap creëren bij veranderprocessen
12. In kaart brengen van competenties van medewerkers.

Recruitment
Dat sociale media goed kunnen worden ingezet in de werving van nieuwe medewerkers staat voor de HR-professional wel vast.
Er zijn genoeg voorbeelden die duidelijk maken dat het verspreiden van vacatures en het vinden van potentiële werknemers via sociale media goede kandidaten oplevert tegen relatief lage kosten.
En dat sociale media ook een handige informatiebron om sollicitanten te checken, weten de Nederlandse HR-professionals ook; 50% van hen maakt van deze mogelijkheid gebruik.

Het kost HR-professionals meer moeite om tijd vrij te maken voor sociale media om kennis te delen en eigen werknemers te betrekken bij de organisatie.

Communiceren met externe stakeholders
Er blijkt nog heel wat koudwatervrees om medewerkers extern hun kennis te laten delen. "Communiceren via social media - tussen werknemers onderling en met externe stakeholders - vergroot de zichtbaarheid van belangrijke beïnvloeders zowel binnen als buiten de organisatie", aldus ADP.

ADP ziet dan ook voor de Nederlandse HR-professionals als grootste uitdaging "het faciliteren en voeden van de dialoog" met (potentiële) collega's, relaties en andere stakeholders. "Het gaat er daarbij om dat werknemers niet alleen weten dat gebruik maken van social media tijdens werktijd 'mag', maar vooral ook hoe en waar dit kan plaatsvinden."

Lees ook:
Sociale media: 10 manieren waarmee HR het bedrijf vooruit helpt
Werknemers moeten op Facebook van de baas
HR-trend: werknemers worden beslissers dankzij sociale media

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?