Werven is lastig, maar talent binnenhouden nog moeilijker

Je kunt als HR-professional heel druk zijn met het werven van talent dat de organisatie nodig heeft. Dan is het heel frustrerend, als ander talent via de achterdeur de organisatie weer verlaat. Daar liggen de HR-professionals bij Nederlandse bedrijven weleens wakker van.

Dat meldt vacaturesite Indeed, die onderzoek deed onder 315 HR-verantwoordelijken van Nederlandse mkb-bedrijven uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier.

Werknemer vertrekt vaak al binnen vijf jaar
Niet alleen het werven, maar juist ook het behouden van personeel is een van de grootste hoofdbrekers van HR-verantwoordelijken werkzaam in het mkb. Ook het waarborgen van de kwaliteit in een team is een zorgenpost.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de medewerkers in het mkb (58 procent) het bedrijf binnen vijf jaar weer verlaat. En met het vertrek verliezen mkb-bedrijven vaak kostbare kennis en kunde. Slechts een op de zes mensen (zestien procent) is zeer loyaal en blijft minstens elf jaar bij het bedrijf in dienst.

Doorgroeimogelijkheden zorgen voor grootste uitdaging
Het bieden van goede doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling binnen een onderneming kan helpen bij het – voor langere tijd – behouden van personeel. 37 procent van de ondervraagden ziet dit echter als grootste uitdaging.

Vooral bij financiële instellingen en het verzekeringswezen, horeca en zakelijke dienstverlening heeft respectievelijk 52 procent, 45 procent en 40 procent moeite met het bieden van voldoende carrièremogelijkheden. In de IT- en telecommunicatiesector ziet men vooral een uitdaging in het in huis houden van kennis (45 procent). Ook het tevreden houden van medewerkers is volgens bijna drie op de tien HR-verantwoordelijken (dertig procent) een issue. In de sector gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening is dat zelfs 38 procent.

MKB heeft moeite met aantrekken personeel
Dat het voor mkb-bedrijven lastig is om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden, bleek al eerder uit cijfers van Indeed. Zo heeft meer dan veertig procent van de bedrijven moeite met het aantrekken van de juiste kandidaten die passen bij de bedrijfscultuur. Ook het schrijven van een aansprekende vacaturetekst en het zorgen voor voldoende binnenkomende sollicitaties blijkt een hindernis te zijn.

Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: “Voor mkb-bedrijven is extra aandacht voor het behouden van werknemers cruciaal. Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen door het aanbieden van educatieve programma’s, gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en het uitstippelen van carrièremogelijkheden. Belangrijk hierbij is dat de bedrijfscultuur erop ingericht is om mensen te ondersteunen en te motiveren, juist ook vanuit het management.”

Mkb biedt ook groeikansen
Doordat mkb-bedrijven kleiner zijn, is het makkelijker om werknemers persoonlijk te leren kennen en voordelen zo aan te passen, dat deze aansluiten op de behoeften van werknemers, stelt Poos.

“Daarnaast is het belangrijk werknemers te belonen in de vorm van een promotie of salarisverhoging, of werknemers de gelegenheid te geven om flexibel te werken. Als het totaalplaatje klopt, zorgt dat ervoor dat werknemers minder snel verder gaan kijken naar een andere uitdaging.”

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

 

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?