Sportkleding-merken sportief met lonen en arbeidsomstandigheden?

Met de start van de Olympische Winterspelen zetten vakbonden de fabrikanten van sportkledingmerken als Nike, Adidas en Puma onder druk. Een wereldwijde coalitie van vakbonden en actiegroepen grijpt de Spelen aan om actie te voeren tegen de lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden van de werknemers die de sportkleding produceren. Tijdens de Olympische Spelen in Beijing in 2008 hebben de samenwerkende vakbonden en actiegroepen Play Fair-voorstellen gedaan voor een verbetering van de positie van werknemers. Het gaat daarbij om zaken als: werknemers het recht geven zich te organiseren vakbonden toegang geven tot fabrieken tegengaan van korte arbeidscontracten aangaan van langdurige contracten met leveranciers betalen van fatsoenlijke lonen publiekelijk verantwoording afleggen over de keuzen die de kledingfabrikanten maken bij de selectie van hun leveranciers. Meeliften op Vancouver Met de start van de Olympische Winterspelen in Vancouver zoeken vakbonden opnieuw publiciteit om de kledingfabrikanten tot meer actie te dwingen. De internetsite Clearing the Hurdles ("neem de hordes") geeft een overzicht van de maatregelen die de fabrikanten inmiddels hebben genomen. Daar waar een fabrikant als Adidas het nodige blijkt te ondernemen, denken anderen nog na of blijken niet bereid om iets te doen. Vakbondsvideo's op YouTube Via de site kunnen sportliefhebbers ook zelf in actie komen, bijvoorbeeld door mail versturen naar de kledingfabrikanten. Ook hebben de vakbonden video's geplaatst op YouTube die sportfans en anderen kunnen gebruiken om aandacht te vragen voor het "onsportieve gedrag" van de grote sportmerken. Door slim gebruik van internet en internationale samenwerking proberen vakbonden en actiegroepen zo een antwoord te vinden op de globalisering en de gevolgen die deze wereldwijd heeft voor werknemers. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Lonen en arbeidsvoorwaarden bij sportmerkenMet de start van de Olympische Winterspelen zetten vakbonden de fabrikanten van sportkledingmerken als Nike, Adidas en Puma onder druk.

Een wereldwijde coalitie van vakbonden en actiegroepen grijpt de Spelen aan om actie te voeren tegen de lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden van de werknemers die de sportkleding produceren.

Tijdens de Olympische Spelen in Beijing in 2008 hebben de samenwerkende vakbonden en actiegroepen Play Fair-voorstellen gedaan voor een verbetering van de positie van werknemers.

Het gaat daarbij om zaken als:


  • werknemers het recht geven zich te organiseren

  • vakbonden toegang geven tot fabrieken

  • tegengaan van korte arbeidscontracten

  • aangaan van langdurige contracten met leveranciers

  • betalen van fatsoenlijke lonen

  • publiekelijk verantwoording afleggen over de keuzen die de kledingfabrikanten maken bij de selectie van hun leveranciers.


Meeliften op Vancouver
Met de start van de Olympische Winterspelen in Vancouver zoeken vakbonden opnieuw publiciteit om de kledingfabrikanten tot meer actie te dwingen.

De internetsite Clearing the Hurdles ("neem de hordes") geeft een overzicht van de maatregelen die de fabrikanten inmiddels hebben genomen. Daar waar een fabrikant als Adidas het nodige blijkt te ondernemen, denken anderen nog na of blijken niet bereid om iets te doen.

Vakbondsvideo's op YouTube
Via de site kunnen sportliefhebbers ook zelf in actie komen, bijvoorbeeld door mail versturen naar de kledingfabrikanten.

Ook hebben de vakbonden video's geplaatst op YouTube die sportfans en anderen kunnen gebruiken om aandacht te vragen voor het "onsportieve gedrag" van de grote sportmerken.

Door slim gebruik van internet en internationale samenwerking proberen vakbonden en actiegroepen zo een antwoord te vinden op de globalisering en de gevolgen die deze wereldwijd heeft voor werknemers.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 454 exclusieve vakartikelen en 284 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?