POP niet vaak gebruikt, maar wel effectief

Werknemers die een Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) maken, volgen vaker een opleiding. Hun werkgevers toetsen beter of de opgedane kennis wel in de praktijk worden toegepast.

Dit zijn enkele bevindingen uit de Nationale Opleidings Enquête door zes opleidingsinstituten: Arboplan, Geoplan, Horizon Interlingua, Horizon Training & Ontwikkeling, Intermediair Trainingen en NIVE Opleidingen. Zij zochten bij de 1.670 deelnemers een antwoord op de vraag hoe de Nederlander denkt over het opleidingsbeleid van de werkgever.

Tweederde tevreden over opleidingsbeleid
Bijna alle respondenten vinden de mogelijkheid om opleidingen te volgen belangrijk tot zeer belangrijk. Slechts 0,5 procent hecht hier geen enkele waarde aan. Ongeveer 2/3 is bovendien tevreden over de investeringen die de werkgever doet in opleiden en ontwikkelen.

Een groep van 29 procent is niet te spreken over het investeringsbeleid van de werkgever. Vooral deze groep kan bij herstel van de arbeidsmarkt besluiten om zijn heil elders te zoeken.

Persoonlijk opleidingplan
De helft van de werknemers volgt jaarlijks één of meerdere opleidingen. Van de werknemers met een persoonlijk opleidingsplan volgt 71 procent minimaal jaarlijks een opleiding. Maar een POP is geen populair HR-instrument: voor slechts 3 op de 10 werknemers is een persoonlijk opleidingsplan opgesteld. Wel wordt in de meeste organisaties gesproken over leer- en ontwikkelwensen, hoewel daarbij niet altijd een link wordt gelegd naar de doelstellingen van de organisatie.

Het persoonsgebonden opleidingsbudget is bij werkgevers nog minder populair. Minder dan een kwart van de werknemers (23 procent) kan hier aanspraak op maken.

Initiatief bij werknemer
Over de vraag wie het initiatief neemt tot scholing zijn werknemers duidelijk: zijzelf. Maar liefst 85 procent geeft aan dat het initiatief gewoonlijk van henzelf komt. In de overige gevallen is het de leidinggevende die het initiatief neemt. De HR-afdeling neemt maar in 1 procent van de gevallen het voortouw.

Werkgevers toetsen in bijna alle gevallen vooraf of de werknemer baat heeft bij een specifieke opleiding. Achteraf evalueren of de doelstellingen zijn bereikt wordt vaak verzuimd. Organisaties die werken met persoonlijke opleidingsplannen doen het wat dit betreft beter. Zij evalueren in 2/3 van de gevallen wel achteraf. Werkgevers die een POP hanteren, stimuleren in 88 procent van de gevallen dat de opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk wordt toegepast.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?