Familiebedrijf moet positief imago beter benutten

Het imago van familiebedrijven is de laatste jaren sterk verbeterd, ook onder werknemers. Maar familiebedrijven zijn zich daar niet goed van bewust en gebruiken hun positieve imago onvoldoende.

Onderzoek door de Nyenrode Business Universiteit en anderen, wijst dat uit.

Aantrekkelijke werkgever
De overgrote meerderheid van de familiebedrijven is zich onvoldoende bewust dat zij onderscheidende kwaliteiten bezitten. Zo stellen klanten dat familiebedrijven meer gerespecteerd, bekend, bewonderenswaardig en prestigieus zijn dan niet-familiebedrijven.

Verder werken familiebedrijven meer met een langetermijnperspectief dan niet-familiebedrijven en zijn familiebedrijven daardoor een zeer aantrekkelijke werkgever. De band tussen personeel en de directie is beter bij familiebedrijven. Niet zo gek dus, dat personeel daar veel vaker langer in dienst blijft (88,9 procent) dan bij niet- familiebedrijven (78,2 procent).

Belangrijk op de arbeidsmarkt
Op de arbeidsmarkt bestaat er een groot verschil tussen de waardering van het familiebedrijf door de werknemers en de mate waarin familiebedrijven hier gebruik van maken.

Meer dan de helft van de werknemers geeft aan dat zij het belangrijk vinden dat hun werkgever een familiebedrijf is. Toch maken familiebedrijven slechts sporadisch gebruik van het feit dat zij een familiebedrijf zijn in de arbeidsmarktcommunicatie.

Imago familiebedrijf verbeterd
Het imago van het familiebedrijf is de laatste jaren sterk verbeterd. “Werden familiebedrijven voorheen nog beschouwd als onder meer onprofessioneel, kleinschalig en stoffig, nu is het imago omgeslagen naar onder andere innovatief, krachtig en betrouwbaar”, stelt prof. dr. Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven aan Nyenrode en auteur van het onderzoeksrapport.

Omdat ook klanten belang hechten aan de waarden van familiebedrijven, kunnen de bedrijven benadrukken dat ze goede klantrelaties koesteren. Die relaties zijn door het langetermijndenken bovendien stabieler.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?