Bedrijven bieden personeel nu hoge aanbrengbonus voor nieuwe collega

De krappe arbeidsmarkt dwingt ondernemers tot onorthodoxe maatregelen. Zo betalen ze soms duizenden euro’s wanneer een medewerker er in slaagt om een bekende ‘binnen te halen’ voor het bedrijf. Bijna de helft van de werkgevers werkt met een dergelijke ‘aanbrengbonus’. Ze moeten er wel op letten dat de voorwaarden waterdicht zijn.

Medewerkers kennen de organisatie van binnen en buiten en kunnen daardoor goed inschatten of er mensen in hun vriendenkring zijn die goed bij de organisatie passen. Deze via-via-werving (of referral recruitment) kan daardoor goed resultaat opleveren.

Zo heeft kledingketen SuitSupply heeft dringend nieuwe personeel nodig en verdubbelde daarom de aandraagbonus naar 4000 euro. Directeur Fokke De Jong zegt bij de NOS ‘liever een bonus te betalen aan een medewerker dan veel geld uit te geven aan een recruitmentbureau.’ Volgens De Jong zijn de eigen medewerkers ‘magneten voor nieuw talent en daarom onwijs nuttig.’

Aanbrengbonus of welkomstbonus?
De aanbrengbonus is een financiële beloning voor werknemers die in hun netwerk nieuwe collega’s vinden. Uit ledenonderzoek van werkgeversvereniging AWVN blijkt dat 46% van de werkgevers met personeelstekorten een aanbrengbonus geeft aan bestaande medewerkers. Overigens hoeft dat niet altijd geld te zijn, maar het kan ook in de vorm van een andere beloning zoals een waardebon.

Verder geven werkgevers ook wel welkomstbonussen aan nieuwe medewerkers. Het voordeel van een eenmalige welkomstbonus is, dat de reguliere salarissen intact blijven. Maar het kan ook leiden tot scheve gezichten onder bestaand personeel. Zo krijgen krantenbezorgers eenmalig soms 1000 euro als ze een half jaar blijven, maar haakten bestaande bezorgers daardoor af omdat zij een kerstbonus kregen van slechts 120 euro. Dan werkt zo’n bonus dus averechts.

Voorwaarden voor aanbrengbonus
De werkgever kan zelf voorwaarden stellen voor uitbetaling van de bonus. Bijvoorbeeld bij het vervullen van bepaalde functies, of bij het aanbrengen van kandidaten met een bepaald profiel (m/v, studie, ervaring). Wie grondig wil vernieuwen, moet misschien nog eens goed nadenken over de aanbrengbonus. Want je werft onder kennissen van bestaand personeel, waardoor de kans groot is dat je daarmee nieuw personeel binnenhaalt dat lijkt op het personeelsbestand dat al in het bedrijf werkt.

Verder is het verstandig om na te denken wanneer de aanbrengbonus wordt uitgekeerd. Is dat nadat de medeweker tekent? Als hij/zij door de proeftijd komt? Of is de arbeidsmarkt zo krap dat je al uitbetaald voor het aanbrengen van een kandidaat met het juiste profiel? Wellicht kun je met verschillende soorten aanbrengbonussen werken, voor verschillende situaties.

Let op belastingregels
De werkgever kan de aanbrengbonus vergoeden uit de Werkkostenregeling. Daarbij geldt de gebruikelijkheidstoets: u mag niet meer dan 30% afwijken van wat elders wordt vergoed in soortgelijke gevallen. Daarbij hanteert de fiscus een doelmatigheidsgrens van € 2.400 per werknemer per jaar. Tot dit bedrag gaat de Belastingdienst ervan uit dat een vergoeding of verstrekking voldoet aan het gebruikelijkheidscriterium en zal de fiscus geen naheffingen opleggen.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?