Sollicitant wil vooral weten hoe het is om bij organisatie te werken

Als sollicitanten zich oriënteren op de potentiële werkgever, zoekt ruim twee derde algemene informatie over hoe het is om bij de organisatie te werken. Dat is het belangrijkste criterium om te beslissen of men wel of niet solliciteert op de vacature.

Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed, dat werd gehouden onder ruim vijfhonderd werkenden in Nederland.

Meer weten over taken en salaris
Sollicitanten vinden vooral de details als taakinhoud en salaris van een specifieke baan heel belangrijk (61,4 procent), alvorens zij besluiten te solliciteren. Dit wordt gevolgd door de bedrijfscultuur (36,8 procent) en carrièrekansen (35,8 procent). Opvallend is dat oudere werknemers (55+) de bedrijfscultuur veel minder belangrijk vinden (33 procent) dan jongeren tot 24 jaar (54,5 procent).

“Het onderzoek laat zien dat veel oudere sollicitanten graag willen weten wat de baan inhoudt en hoe het is om bij de organisatie te werken”, aldus Anouk Kon, Evangelist bij Indeed. “Dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat zij vaak meer ervaring hebben en mogelijk gerichter op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging die nauwer aansluit bij hun wensen.”

Reputatie op internet is belangrijk
Oudere werknemers hechten minder waarde aan een bekende organisatienaam. Jongeren tot 24 jaar vinden dit met ruim 63 procent belangrijk tot extreem belangrijk, onder 55-plussers is dit slechts 29 procent.

Als er online geen informatie beschikbaar is over de reputatie van de potentiële nieuwe werkgever, is dit vooral voor jongeren een probleem. 63,7 procent van hen zou in dat geval niet solliciteren. Een opvallende 81 procent van de jongeren spreekt zelfs over wantrouwen en 82 procent twijfelt zelfs over het daadwerkelijk bestaan van de baan.

Negatieve informatie schrikt sollicitanten af
Reputatie blijkt trouwens van belang voor alle respondenten: gemiddeld geeft 46 procent aan niet te solliciteren als er online geen reputatie-informatie te vinden is. En 41 procent wantrouwt dan de organisatie. Bij een negatieve onlinereputatie neemt het wantrouwen toe naarmate de leeftijd van de sollicitant toeneemt.

Anouk Kon: “De beschikbaarheid van online-informatie is vooral cruciaal voor jongeren, maar de toon ervan blijkt vooral voor ouderen belangrijk te zijn. Zeker als die negatief is.” Wanneer er sprake is van een slechte onlinereputatie, maar een goede reputatie van de specifieke afdeling bij een werkgever, zegt gemiddeld 23,5 procent niet te solliciteren. Onder ouderen loopt dit zelfs op tot 32,3 procent.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

 

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?