Netwerk maakt wervingsadvertenties overbodig?

Staat recruitment aan de vooravond van een fundamentele verandering? Volgens Liz Ryan, columnist van Business Week online, zullen goed onderhouden netwerken de traditionele wervingsmethoden (zoals advertenties en werving & selectiebureaus) vervangen. Bij LinkedIn, de netwerksite voor professionals, wordt een interessante discussie gevoerd over de toekomst van recruitment: hoe ziet werven 2.0 eruit? Eén van de interessantste antwoorden komt van Liz Ryan. "Werven 2.0 verschilt fundamenteel van de traditionele werving", is haar stelling. "Een goed geïnformeerde en betrokken community rondom het bedrijf betekent dat je nooit meer vacatures plaatst bij vacaturesites. En dat je geen fees meer betaalt aan werving en selectiebureaus." Doorgaans gaat recruiters pas aan het werk als er een vacature is. Zij maken vacatures bekend en selecteren uit de reacties de meest geschikte kandidaten. Als het aan Liz Ryan ligt, gaat dat veranderen. Voor het nieuwe werven wordt het bouwen van een stevige community rondom het bedrijf essentieel. Zo'n netwerk begint met de eigen werknemers, uitgebreid met de mensen die zij kennen en hun relaties. Vervolgens kan dat worden uitgebreid met onder anderen leveranciers, klanten, journalisten die het bedrijf kennen en mensen uit de branche. Van recruiters verwacht Ryan dat zij het gesprek aangaan met de mensen uit het netwerk over de mogelijkheid om voor het bedrijf te werken. Ook als er (nog) geen geschikte vacature is. Op deze manier krijgen recruiters kandidaten in beeld voor huidige en toekomstige vacatures. Kandidaten die de bedrijfscultuur al kennen en mensen die er werken. Is een dergelijke continue wervingscampagne binnen het netwerk van de organisatie de toekomst? Het klinkt misschien aantrekkelijk, maar hoe organiseer je dit? Hoe groot moet zo'n netwerk zijn? En hoeveel persoonlijke gegevens van kandidaten moet je verzamelen en up to date houden? Willen kandidaten wel dat gegevens over hen (al dan niet aangeleverd door vrienden) worden bewaard om misschien ooit te worden benaderd voor een vacature?

Hoe ziet werven 2.0 eruit?Staat recruitment aan de vooravond van een fundamentele verandering? Volgens Liz Ryan, columnist van Business Week online, zullen goed onderhouden netwerken de traditionele wervingsmethoden (zoals advertenties en werving & selectiebureaus) vervangen.

Bij LinkedIn, de netwerksite voor professionals, wordt een interessante discussie gevoerd over de toekomst van recruitment: hoe ziet werven 2.0 eruit?
Eén van de interessantste antwoorden komt van Liz Ryan. "Werven 2.0 verschilt fundamenteel van de traditionele werving", is haar stelling. "Een goed geïnformeerde en betrokken community rondom het bedrijf betekent dat je nooit meer vacatures plaatst bij vacaturesites. En dat je geen fees meer betaalt aan werving en selectiebureaus."
Doorgaans gaat recruiters pas aan het werk als er een vacature is. Zij maken vacatures bekend en selecteren uit de reacties de meest geschikte kandidaten. Als het aan Liz Ryan ligt, gaat dat veranderen.

Voor het nieuwe werven wordt het bouwen van een stevige community rondom het bedrijf essentieel. Zo'n netwerk begint met de eigen werknemers, uitgebreid met de mensen die zij kennen en hun relaties. Vervolgens kan dat worden uitgebreid met onder anderen leveranciers, klanten, journalisten die het bedrijf kennen en mensen uit de branche.
Van recruiters verwacht Ryan dat zij het gesprek aangaan met de mensen uit het netwerk over de mogelijkheid om voor het bedrijf te werken. Ook als er (nog) geen geschikte vacature is. Op deze manier krijgen recruiters kandidaten in beeld voor huidige en toekomstige vacatures. Kandidaten die de bedrijfscultuur al kennen en mensen die er werken.

Is een dergelijke continue wervingscampagne binnen het netwerk van de organisatie de toekomst? Het klinkt misschien aantrekkelijk, maar hoe organiseer je dit? Hoe groot moet zo'n netwerk zijn? En hoeveel persoonlijke gegevens van kandidaten moet je verzamelen en up to date houden? Willen kandidaten wel dat gegevens over hen (al dan niet aangeleverd door vrienden) worden bewaard om misschien ooit te worden benaderd voor een vacature?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?