Nederlandse HR-manager moet inzetten op mobiel werven

Het werving- en selectieproces bij organisaties verandert door het toenemende gebruik van smartphones en tablets. Bijna de helft van de sollicitanten wil mobiel solliciteren, maar slechts een vijfde van HR-managers heeft mobielvriendelijke wervingsprocedures.

 

Dat meldt Indeed, de grootste vacaturesite ter wereld, op basis van recent onderzoek onder 619 sollicitanten en 318 HR-managers. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau TeamVier.

Mobiel solliciteren wordt belangrijker
Zo’n 44 procent van de werkzoekenden geeft aan (zeer) waarschijnlijk gebruik te gaan maken van een mobiel platform om te solliciteren.

Bij 84 procent van de 318 ondervraagde HR-managers speelt mobiel solliciteren dan ook een belangrijke rol in het bedrijf. Activiteiten als werven en solliciteren vinden duidelijker steeds vaker plaats via mobiele devices.

Vooral jongeren zoeken mobiel
De voorkeur voor mobiel solliciteren geldt vooral voor jongeren van 18 tot en met 24 jaar, en minder voor ouderen van 45 tot en met 65 jaar (59 procent tegenover 42 procent).

Zo’n 22 procent van de ondervraagden verwacht daarvoor een ‘one click’-toepassing. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een button ‘Solliciteer direct’, waarmee de persoonlijke gegevens door het platform worden doorgestuurd naar de potentiële nieuwe werkgever.

Invulformulier blijft ook belangrijk
Dertig procent van de sollicitanten vult liever zelf de benodigde gegevens in op een mobielvriendelijk sollicitatieformulier. 44 procent ziet graag een combinatie van ‘one click’ en een invulformulier.

Uit het onderzoek blijkt dat circa een kwart van de bedrijven een mobielvriendelijke website heeft.

HR-managers niet ingesteld op mobiel werven
Hoewel bij een meerderheid van de Nederlandse bedrijven het belang van mobiel werven toeneemt, hanteert nog maar een vijfde van de ondervraagde HR-managers mobielvriendelijke wervingsprocedures.

Mobiel solliciteren kan bij deze bedrijven via een mobielvriendelijk online sollicitatieformulier (37 procent), een ‘one click’-toepassing (29 procent) of een combinatie van beide (33 procent). 57 procent van het verkeer op de website van Indeed in Nederland is al afkomstig van een mobiel device.

MIS NIKS MEER: Alle HR-tools en modellen bij elkaar

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?