LinkedIn en facebook steeds belangrijker voor recruitment

Werkzoekenden beginnen LinkedIn en facebook nu echt te ontdekken. Het gebruik van social media bij het zoeken naar een baan is dit jaar gestegen naar 38 procent. Maar vacaturesites en de vacatures op de bedrijfssite, blijven ook belangrijk.

Dat blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden. Het onderzoek maakt deel uit van de MKB Marktmonitor 2012-2013

Baan via LinkedIn of facebook
Social media spelen een steeds grotere rol bij het zoeken naar een baan. Waar vorig jaar nog maar 21 procent van werkzoekend Nederland een baan zocht via social media, is dat nu gestegen naar 38 procent.

LinkedIn wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden, dit is een flinke stijging in vergelijking met de 38 procent uit 2011. Naast LinkedIn is ook het gebruik van facebook gestegen: 41 procent van de werkzoekenden noemt facebook als middel om een baan te zoeken, een stijging van 29 procent.

Mannen zoeken anders dan vrouwen
Uit het onderzoek blijkt verder dat er significante verschillen zijn tussen de manier waarop mannen en vrouwen naar een baan zoeken. Social media zetten zij ongeveer evenveel in.

Ingezoomd op de specifieke netwerken blijkt echter dat LinkedIn door bijna 10 procent meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken daarentegen facebook en Hyves net een beetje meer. Ook de krant wordt door vrouwen vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan, namelijk 7 procent meer.

Vacaturesites doen nog volop mee
Daarnaast blijkt dat vacaturesites nog steeds het belangrijkste middel zijn om een baan te zoeken. 97 procent van de werknemers zegt hiervan gebruik te maken. Daarnaast zijn het uitzendbureau (80 procent) en de directe website van een organisatie (65 procent), net als vorig jaar, populaire zoekmiddelen.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?