Het nieuwe werven: legendarische bedrijfsuitjes en lekker schieten op collega’s

Kleine kinderen worden misschien wel groot, maar hun favoriete speelgoed willen ze niet missen, ook niet op hun werk. In de strijd om talent, werven Nederlandse bedrijven daarom nieuwe collega’s met de belofte dat ze daar mogen losgaan met hun nerf-guns. Maar ook spelletjes-avonden, pizzalunches of FIFA-competities kunnen helpen om kandidaten over de streep te trekken. Of wat dacht u van een ‘legendarisch’ bedrijfsuitje?

Je valt als organisatie nauwelijks meer op met arbeidsvoorwaarden als een laptop, bedrijfswagen of gratis lunch op het werk. Wie zich wil onderscheiden, moet andere  personeelsvoordelen bieden om een baan extra interessant te maken voor werkzoekenden.

Vacatursite Adzuna analyseerde de arbeidsvoorwaarden in meer dan 250.000 Nederlandse vacatures en verzamelde een aantal ongebruikelijke benefits die worden aangeboden.

Lekker schieten met nerf-guns
Ze bestaan al een jaar of acht, maar zijn nog steeds populair: de nerf-guns. Voor wie ze niet kent, het zijn felgekleurde, lasergestuurde plastic geweren die pijltjes van piepschuim afschieten. Studenten zijn er mee opgegroeid, dus waarom zou je jong talent daarom niet werven met de belofte dat ze de werkstress van zich mogen afschieten?

In meer dan 100 vacatures beloven werkgevers dat werknemers op elkaar mogen schieten. Daarmee benadrukken ze de informele werksfeer op kantoor. Het zorgt bovendien voor een vacaturetekst met een jong karakter, waardoor vooral starters worden aangesproken. Niet zo verrassend misschien, maar deze arbeidsvoorwaarde wordt vooral aangeboden door IT-bedrijven.

Ganzenborden en FIFA-wedstrijden
Maar er zijn ook IT-bedrijven die zich onderscheiden met ouderwetse bordspelavonden. Even geen technologie aan je hoofd, maar gezellig ontspannen na het werk. Je leert daar  bovendien je collega’s ook eens op een andere manier kennen. Vaak wordt daarbij ook een pizza of andere maaltijd bezorgd.

Dat gebeurt ook bij FIFA-competities op de X-box, die in Nederlandse vacatures vaak worden aangeboden. Niet echt sportief, zoals met het ouderwetse bedrijfsfitness, maar wel samen met de collega’s even lekker ontspannen.

Legendarische bedrijfsuitjes en episch uitzicht
Met zijn allen naar een pretpark en dan een barbecue op de parkeerplaats van het bedrijf? Daar kun je als recruiter niet mee aankomen. Als je talent wilt binnenhalen, moet je een veel mooier aanbod doen. Dat doen werkgevers door hun ‘legendarische’ bedrijfsuitjes en team events aan te prijzen. Vaak gaan die naar het buitenland. Soms lekker sportief, zoals raften in de Ardennen, maar meestal naar partyplekken als Berlijn en Ibiza.

Als legendarisch niet voldoende beschrijft hoe uniek de bedrijfsuitjes zijn, gebruiken recruiters ook wel het begrip ‘episch’. Maar niet alleen de bedrijfsuitjes zijn episch, want dat kan ook gelden voor bedrijfsfeestjes en andere samenkomsten met collega’s. En als dat niet helpt om sollicitanten binnen te halen, kunt u ze misschien nog overtuigen met de unieke kantoorlocatie die een ‘episch uitzicht biedt over Rotterdam’, zoals één recruiter dat doet.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?