Helft ondernemers vindt wetgeving personeel lastig

De huidige wetgeving rondom personeel is ronduit onduidelijk en moeilijk bij te houden, vindt iets meer dan de helft van de ondernemers. Gebrek aan kennis over wetten en recruitment belemmert ook het aantrekken van nieuw personeel.

 

Dat blijkt uit een onderzoek onder 500 werkgevers naar de belangrijkste HR-uitdagingen door DVJ Insights in opdracht van Tempo-Team.

Moeite met personeel aannemen
Ondanks de hoge werkloosheid, hebben veel ondernemers toch grote moeite met het aantrekken van het juiste personeel. Bijna de helft (45%) van de ondernemers ervaart het vinden van een geschikte kandidaat als een grote uitdaging. Vooral kleinere bedrijven (tussen 50 en 99 werknemers) hebben hier moeite mee (62%).

Grootste oorzaak volgens ondernemers is een gebrek aan kennis over werving en selectie en vooral de nieuwe wet,- en regelgeving.

Wetgeving rondom personeel onduidelijk
Ook het binden van personeel (48%) en wet- en regelgeving worden door ondernemers genoemd als HR-uitdagingen.

Bijna een derde geeft aan dat de laatste ontwikkelingen van wet- en regelgeving rondom personeel moeilijk tot zeer moeilijk bij te houden zijn (32%). Een vijfde van de werkgevers (22%) vindt huidige wet- en regelgeving ronduit onduidelijk.

Internet als HR-informatiebron
Om informatie over personeelsaangelegenheden te vinden, roept meer dan de helft van de ondernemers (55%) de hulp in van anderen. Informatie over wet- en regelgeving wordt het vaakst geraadpleegd op overheid gerelateerde websites (48%).

Ook geven de meeste respondenten (54%) aan dat ze informatie over alle HR-uitdagingen zoals werven, aannemen, wet- en regelgeving cetera het liefst op één website gebundeld zien.

MIS NIKS MEER: Alle HR-tools en modellen bij elkaar

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?