Helft hybride werknemers is te verleiden om andere dag op kantoor te werken

Kantoren zijn het drukst bezet op maandag, dinsdag en donderdag, terwijl woensdag en vrijdag het minst populair zijn. Maar bijna de helft (44%) van hybride werkende medewerkers, laat zich best overhalen om andere dagen op kantoor te werken dan ze nu doen. Dat kan met een gratis lunch of diner op kantoor, activiteiten met collega’s of met werkgerelateerde trainingen.

Dit blijkt uit onderzoek* van onderzoeksbureau Ruigrok dat is uitgevoerd in opdracht van facilitair dienstverlener Sodexo

Kamelenbult in de week
Gevraagd naar de werkdagen waarop hybride werkende kenniswerkers meestal op kantoor zijn, laat een zogenaamde ‘kamelenbult’ in de week zien waarbij maandag en dinsdag de eerste bult vormen en donderdag de tweede. Op dinsdag werkt 56% op kantoor, terwijl vrijdag nog geen derde (28%) naar kantoor gaat om te werken.

Opvallend is bij grote bedrijven (500 of meer werknemers) vrijdag vaker minder populair is om op kantoor te gaan werken. Slechts 20% van deze groep werkt op vrijdag op kantoor.

Verleiden om naar kantoor te gaan
Gevraagd naar wat de werkgever die dag zou kunnen aanbieden waardoor de hybride werkende kenniswerker op die andere dag dan de huidige dag op kantoor zouden gaan werken, geeft de volgende resultaten:

Hiervoor komt hybride werker naar kantoor

Een gratis lunch of diner (22%)

Een activiteit met collega’s (21%)

Een werk gerelateerde training (20%)

Een evenement, bijvoorbeeld met een spreker (11%)

Cadeautjes (zoals een cadeaubon of drinkbeker) (9%)

Een borrel (9%)

Een niet-werk gerelateerde training (9%)

Iets lekkers (bijvoorbeeld taart, koeken of borrelhapjes (8%)

Een (gegarandeerde) parkeerplaats (6%)

Nog iets anders, zoals een rustige werkplek, oppas voor kinderen, oppas voor de hond, verhoging reiskosten naar kantoor. (4%)

Top 3 redenen om op kantoor te werken
Uit het onderzoek komt ook de top 3 naar voren van redenen om op kantoor te werken (i.p.v. thuis)

1.     Face-to-face overleg of samenwerking met collega’s (50%)

2.     (Spontaan) contact met collega’s (48%)

3.     Duidelijke scheiding tussen werk en privé (28%)

Op deze derde plek staan met vrijwel dezelfde percentages ook: mijn werkgever verplicht mij om (een aantal dagen) op kantoor te werken (26%), sociale bijeenkomsten met collega’s (zoals borrels of lunchwandeling) (23%), het geeft structuur aan een werkdag (23%).

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?