Doorvragen bij een ziekmelding. Mag dat?

Wat mag je nou wel en niet vragen als een werknemer zich ziek meldt? Veel ondernemers weten het antwoord niet op die vraag. Uit angst om de privacy van de medewerker te schenden, vragen ze nu ten onrechte niet door.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon Nederland onder ruim 150 ondernemers en HR-professionals die binnen hun MKB-organisatie (10 - 250 medewerkers) voor het verzuimbeleid verantwoordelijk zijn.

Wat mag je vragen bij een ziekmelding?
Veel ondernemers weten niet wat ze wel en niet mogen vragen, als een medewerker zich ziek meldt. “Ondernemers denken vaak dat ze om privacy-redenen niet mogen doorvragen als een werknemer zich ziek meldt,” zegt Daniel Rijnbeek, Managing Consultant bij de afdeling Corporate Wellness van Aon Nederland. Maar dat is een misvatting: “een werkgever mag alles vragen. De medewerker is alleen niet tot antwoorden verplicht”.

Rijnbeek ziet in de praktijk dat doorvragen en het tonen van betrokkenheid langdurig verzuim kan voorkomen. Want 61% van het langdurig verzuim heeft een niet-medische oorzaak. “Een werkgever die weet wat er speelt, kan zijn medewerkers ook beter helpen,” aldus Rijnbeek. “Meestal waardeert een medewerker het juist als zijn werkgever begrip toont voor zijn situatie.”

Geen grip op langdurig verzuim
Bijna de helft (45%) van de respondenten zegt geen grip te hebben op langdurig verzuim. Bijna vier op de tien (38%) geeft aan te weinig verstand van de regels te hebben om goed verzuimbeleid uit te zetten. Zo kent de helft (47%) van de Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken gevallen waarbij het sterke vermoeden bestaat dat een medewerker misbruik maakt van de sociale voorzieningen rond langdurig verzuim.

Door dat gebrek aan kennis lopen deze MKB’ers onnodige financiële risico’s. Want de kosten van een langdurig zieke medewerker kunnen over een tijdsbestek van twaalf jaar oplopen tot wel 200.000 euro.

Drie tips om langdurig verzuim te voorkomen
Bij het voorkomen van ziekteverzuim leggen werkgevers nog vaak de focus op medische preventie, zoals een preventief medisch onderzoek, gezond eten in de kantine of het stimuleren van sporten, stelt Aon.

Maar zulke maatregelen zijn bedoeld tegen chronische welvaartsziekten en bieden geen oplossing voor verzuim dat privéproblemen als achterliggende oorzaak heeft. Om langdurig verzuim met een niet-medische oorzaak te voorkomen, geeft Aon werkgevers drie tips:

  1. Toon oprechte interesse.
    Vraag niet alleen maar vluchtig naar iemands algehele functioneren, maar toon oprechte interesse in de medewerker als mens. Serieuze aandacht kan veel verzuim voorkomen.
  2. Blijf in gesprek.
    Een serieus gesprek één keer per jaar is niet genoeg om het welzijn en functioneren van medewerkers goed te volgen. Vraag ook tussentijds regelmatig naar hun persoonlijke situatie op het werk én daarbuiten. Zo weet u wat uw medewerkers bezighoudt, ook als iemand langer uitvalt.
  3. Bespreek met een zieke medewerker wat hij of zij nog wél kan.
    Werkgevers en werknemers hebben bij een verzuimmelding vaak vooral oog voor wat niet meer kan. Het is veel beter om te bespreken wat nog wel kan. Iemand met een gebroken voet hoeft niet per se thuis te zitten totdat hij uit het gips is. Hij kan met een collega meerijden of vanuit huis werken. Wees creatief, dat is ook in het belang van medewerkers zelf.

MIS NIKS MEER: Alle HR-tools en modellen bij elkaar

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?