Buitenlands talent komt alleen voor de juiste baan
Wie internationale professionals wil werven, moet goede arbeidsvoorwaarden bieden en interessante doorgroeimogelijkheden. Kennis van de doelgroep is daarbij essentieel.
Voor de Nederlandse kenniseconomie is buitenlands talent nodig, terwijl de concurrentie op de internationale arbeidsmarkt steeds intensiever wordt. Werkgevers die met kritieke tekorten te maken krijgen, doen er daarom goed aan zich te richten op international recruitment.
Uitzendconcern
Manpower heeft het
Witboek 'Wereldwijd werken' samengesteld waarin de stappen staan die nodig zijn om je als Nederlandse werkgever en overheid effectief mondiaal te positioneren.
Nederland aantrekkelijk vestigingsland
`Nederland wordt door 19% van de respondenten uit het buitenland gezien als een aantrekkelijk land om te werken,` aldus Haiko van der Pol, directeur Marketing & Communicatie van Manpower. Daarmee staat ons land wereldwijd op een vijftiende plaats als beoogd vestigingsland voor professionals. Gezien de omvang van ons land is dat een goede score.
Organisaties die zich willen positioneren op de internationale arbeidsmarkt, moeten weten door welke motieven (top)talent zich laat leiden bij hun keuze voor een bepaald land en een bepaalde werkgever.
Motieven van professionals
Voor de professionals die een baan in Nederland overwegen zijn de volgende kenmerken het belangrijkst:
1. Het internationale karakter van het bedrijf
2. Goede arbeidsvoorwaarden
3. Interessante doorgroeimogelijkheden
4. De plaats waar het bedrijf gevestigd is
5. Uitdagende werkzaamheden
6. Het bedrijf betaalt de verhuiskosten
Informatie geven
Voor buitenlandse baanzoekers is informatie over positieve aspecten van Nederland ook relevant. Daarbij scoren onder meer de levenstandaard, de sociale zekerheid, het feit dat bijna iedereen Engels spreekt en de aanwezigheid van veel culturen hoog. Amsterdam, Rotterdam en andere toeristische trekpleisters als de Keukenhof, het strand en sommige musea spreken eveneens tot de verbeelding.
Ten slotte wordt eenmaal in Nederland goede begeleiding bij zowel het werk als de inburgering zeer gewaardeerd.Van werkgevers verwachten internationale talenten vooral informatie over:
1. Belastingen
2. Hulp bij de verhuizing
3. Faciliteiten ter plaatse
4. Interessante carrièremogelijkheden voor hun partner
5. Ontspanningsmogelijkheden in de omgeving, als shopping en entertainment
Doelgroep nauwkeurig formuleren
Voor effectief international recruitment is het nodig om de doelgroep heel nauwkeurig te definiëren: welk talent wil je precies aantrekken en waar is dat vooral te vinden?
De internationale 'Employer Value Proposition' wordt niet alleen door het bedrijf zelf bepaald, maar ook door de vestigingsplaats van het bedrijf en de motieven van de doelgroep, die overigens per land kunnen verschillen. Verder is kennis over het zoekgedrag van de buitenlandse doelgroep noodzakelijk. Zo blijken corporate websites, internationale vacaturesites, social media en gespecialiseerde bureaus van groot belang en is zoekmachinemarketing een must.