Arbeidsmarkt Apps niet in trek bij actieve baanzoekers

Werkzoekenden maken druk gebruik van apps en mobiele websites, maar speciale apps van vacaturesites en recruiters, spelen nauwelijks een rol.

Dit blijkt uit extra vragen die in 2012 zijn meegenomen in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group.

Apps en mobiele sites worden steeds belangrijker communicatiemiddelen, ook als het gaat om werving. Veel vacatures worden via social media doorgezet en vervolgens mobiel gelezen. Belangrijk is dus dat deze informatie op de juiste manieren gelezen kan worden. Een App of een mobile website is daarin steeds meer randvoorwaardelijk, stelt Intelligence Group.

Facebook en WhatsApp populair
Bijna de helft van de vrouwen noemt Facebook (46%) als favoriete App, terwijl dit bij de mannen op 28% blijft steken. WhatsApp is bij mannen net iets populairder (29%).

Jongeren onder de 25 jaar gebruiken vaker social media Apps zoals Facebook, Hyves, en Twitter. Bij de groep onder de 35 jaar zien we functionele en informatieve Apps relatief beter scoren ten opzicht van andere generaties. Bij de groep tussen de 35 en 50 jaar neemt het functionele gebruik terug. Deze groep maakt ook minder gebruik van de populaire Apps als Facebook, WhatsApp en Twitter.

Arbeidsmarkt gerelateerde Apps nog niet populair
Opvallend is dat bij de favoriete Apps van actieve baanzoekers en baanwisselaars geen arbeidsmarktgerelateerde Apps staan. Alleen LinkedIn vertoont een verhoogde populariteit onder actieve baanzoekers.

Maar Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group, waarschuwt werkgevers wel dat zij eens ‘in de webanalytics moeten kijken hoeveel vacatures nu al mobile worden bekeken. Ik denk dat velen verbaasd zullen zijn en dit tegelijk als een kans moeten zien om bijvoorbeeld een mobile site te ontwikkelen’.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?