Afwijzing met sollicitatietips verbetert werkgeversimago

Werkgevers die simpelweg reageren op een sollicitatie, dragen al positief bij aan het beeld dat sollicitanten hebben van de werkgever. Een inhoudelijk onderbouwde afwijzing vergroot bovendien de kans dat sollicitanten de werkgever desondanks aanbevelen bij familie en vrienden. Dat komt van pas als de arbeidsmarkt straks weer aantrekt.

Dat zijn eerste resultaten van een pilot-onderzoek naar de Candidate Experience door Intelligence Group. Een eenvoudige reactie op een sollicitatie blijkt niet voor elke werkgever vanzelfsprekend, terwijl die toch cruciaal is voor het werkgeversimago. Bovendien blijkt de wijze van afwijzing belangrijk voor de beeldvorming bij de sollicitant.

Kwart sollicitanten ontvangt geen reactie
Nu de werkloosheid toeneemt, ontvangen werkgevers weer stapels sollicitatiemails op hun vacatures. Dat belast het selectieproces en heeft zijn weerslag op de wijze waarop werkgevers het proces afhandelen.

Zo heeft een kwart van de sollicitanten helemaal geen reactie van de werkgever ontvangen. Twee weken na hun sollicitatie is voor hen zelfs nog niet bekend of de sollicitatie wel is ontvangen en of deze in behandeling wordt genomen. Iets meer dan de helft van de sollicitanten (58%) heeft wel een ontvangstbevestiging gekregen en daarnaast ook een inhoudelijke reactie ontvangen.

Inhoudelijke feedback kan beter
Door de ruimere arbeidsmarkt ontvangen veruit de meeste sollicitanten als reactie direct een afwijzing (82%). Werkgevers moeten steeds vaker dit slechte nieuws vertellen, maar zij kunnen volgens Intelligence Group de afgewezen sollicitant dan maar beter ook meteen inhoudelijke feedback geven.

Een inhoudelijke reactie stellen sollicitanten namelijk zeer op prijs, waardoor zij eerder geneigd zijn de werkgever aan te bevelen. Dat geldt ook als zij een afwijzing krijgen. Inhoudelijke feedback en persoonlijke tips voor verbetering vergroten dan de kans dat de werkgever toch met een ruime voldoende wordt beoordeeld.

Maak ambassadeurs van sollicitanten
Meer aandacht voor het sollicitatieproces en tijdige communicatie met de sollicitant hebben een dermate grote impact, dat zo zelfs afgewezen en afwachtende sollicitanten een bijdrage kunnen leveren aan het werkgeversimago.

Het is volgens Intelligence Group zelfs 'het verschil tussen een dikke onvoldoende (een 4 of lager) of een 7 of hoger scoren'. De grote heelveelheid sollicitanten kunnen zo gaan fungeren als ambassadeur van de organisatie. Daar kan de werkgever weer van profiteren als de arbeidsmarkt gaat aantrekken.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?