Werkzoekende gebruikt hyves om werkgever te checken

Netwerksites als Hyves en LinkedIn zijn voor werkzoekenden steeds belangrijker bij hun zoektocht naar een nieuwe baan. Ruim een op de zes bekijkt een werkgever eerst op deze netwerksites alvorens te solliciteren. Een kwart zoekt daar ook naar informatie over de recruiter of P&O-er waarmee ze gaan spreken.

Netwerksites (ook wel: social media) ontwikkelen zich meer en meer als een plaats waar werkgevers zich presenteren. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, dat 552 personen naar hun oriëntatiegedrag ondervroeg.

Google en het eigen netwerk zijn nog altijd de belangrijkste bronnen van informatie voor mensen die een sollicitatie overwegen. Maar van de totale beroepsbevolking kijkt 19% ook op LinkedIn. Onder WO-opgeleiden ligt dat percentage op 31%. Voor Hyves geldt het omgekeerde. Van de laag- en middelbaar opgeleiden kijkt ongeveer 1 op de 5 of de werkgever een bedrijfshyve heeft.

Naast Hyves en LinkedIn, worden ook ratingsites en discussiefora geregeld bekeken om zich een beeld te vormen van een organisatie. Vooral de leeftijdscategorie 35 tot en met 44 jaar lijkt hier gevoelig voor te zijn. 20 Procent van deze groep bekijkt de beoordelingen op ratingsites. Een kwart zoekt op discussiefora naar relevante informatie.

Jeugd zoekt op Youtube
Verder is filmpjes-site Youtube voor de jeugd een relatief belangrijke bron van informatie. Binnen de leeftijdsgroep 15 tot en met 24 jaar geeft 17% aan te zoeken naar filmpjes van de betreffende werkgever op Youtube.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 280 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?