Werknemers moeten op Facebook van de baas

Steeds meer bedrijven verlangen van hun werknemers dat zij actief zijn op netwerksites als Facebook. Werkgevers zien hier steeds meer voordelen in voor het werk.

Steeds meer bedrijven verlangen van hun werknemers dat zij actief zijn op netwerksites als Facebook. Werkgevers zien hier steeds meer voordelen in voor het werk.

Nog niet zo lang geleden waren werkgevers vooral benauwd dat medewerkers met hun accounts op Facebook en Twitter de reputatie van het bedrijf konden schaden. Wat moeten klanten niet denken van de opvattingen of bijzondere hobbies van een werknemer?
En inmiddels weten we dat een update op Facebook zelfs reden voor ontslag zijn kan zijn.

Omslag bij bedrijven
Is er een omslag gaande? Waren werkgevers eerst bang dat hun medewerkers iets onwelgevalligs publiceerden via netwerksites, maar vrezen ze nu juist dat werknemers géén gebruik maken van online netwerken voor hun werk?

Zeker is wel dat werkgevers steeds meer de voordelen inzien van medewerkers die actief zijn op Facebook en andere netwerken:


  • deze werknemers kennen de modernste communicatiemiddelen

  • zij weten hoe ze deze kunnen inzetten om te communiceren met hun collega's, erg handig als ze niet allemaal tegelijk op kantoor zijn

  • zij bouwen een online netwerk op, waarmee ze ook hun vak bijhouden

  • zij zijn productiever met de inschakeling van hun online netwerk

  • zij fungeren als ambassadeurs voor de organisatie

  • zij werven op deze manier nieuwe medewerkers.


Vergaande bemoeienis werkgever
Om deze redenen staan werkgevers steeds positiever tegenover het gebruik van sociale media.
Wat echter niet is veranderd in de houding van heel wat bedrijven: zij willen zich vergaand bemoeien met de activiteiten van hun werknemers in de online netwerken.
Het liefst schrijven werkgevers voor dat medewerkers gebruik maken van sociale media, zelfs van welke netwerken ze lid moeten zijn en wat ze daar moeten doen.

Privacy werknemer
Werknemers moeten op Facebook van de baasZo zijn er bedrijven die willen dat hun medewerkers lid worden van Facebook. Bijvoorbeeld omdat de werkgever dan een Facebook-groep of -pagina kan aanmaken, waarmee hij een gratis kanaal heeft voor interne communicatie. Deze groepen zijn makkelijk te vinden bij Facebook door te zoeken op termen als 'werknemers' en 'medewerkers'.

Volgens internetjurist Arnoud Engelfriet kan de interne communicatie geen reden om werknemers te dwingen op Facebook te gaan. "Het lijkt me niet dat de werkgever dit kan eisen", schrijft Engelfriet op zijn weblog.
"Een Facebookprofiel telt als verwerking van persoonsgegevens, en dat kan een werkgever alleen van een werknemer eisen als dat óf nodig is voor het werk óf er een zeer dringend belang is dat zwaarder weegt dan de privacy van de werknemer."

Werknemers die hun werk- en privé-leven graag gescheiden houden, hebben hier overigens al een oplossing voor. Zij maken een tweede Facebook-account aan. Daarbij kiezen ze vaak voor een vage foto zodat ze niet makkelijk worden herkend.

Telegraaf
Een ander voorbeeld van een werkgever die zijn medewerkers graag op sociaal netwerken ziet, is het mediaconcern De Telegraaf. Deze week heeft de site Geen Stijl (zelf ook een onderdeel van het Telegraaf-concern) de social media-richtlijnen van het bedrijf gepubliceerd.
"We zijn voor het bezoek aan onze websites meer en meer afhankelijk van degenen die ons nieuws delen. Dat moet vooral als een kans gezien worden. Door vrienden aangeraden nieuws, wint aan relevantie en dat doet ons bezoek stijgen", aldus de hoofdredactie van De Telegraaf. "Het is dan ook essentieel dat wij met De Telegraaf of met onze andere nieuwsmerken op social media actief worden."

Georganiseerde actie niet toegestaan
Uit de richtlijnen blijkt dat De Telegraaf zich intensief wil bemoeien met de activiteiten van zijn medewerkers op Facebook, Twitter, Google+ en andere online netwerken. Enkele citaten hieruit:


  • “Wij adviseren om één account per netwerk op na te houden, waar zowel persoonlijk als professioneel gebruik van wordt gemaakt. Redactieleden dienen zichzelf te identificeren als zijnde van De Telegraaf of een van de onderliggende merken indien zij op enigerlei wijze hun accounts voor het werk gebruiken.”

  • “Redactieleden mogen geen politieke connecties in hun profiel opnemen en dienen geen e-mailberichten of artikelen te posten die politieke standpunten weergeven.”

  • “Ook het deelnemen aan een georganiseerde actie ter ondersteuning van bepaalde doelen of bewegingen is niet toegestaan. (Zie de richtlijnen hieronder betreffende ‘leuk vinden’ en het volgen van pagina’s en groepen die gelieerd zijn aan bepaalde doelen of bewegingen.)”


Kleurloos verlengstuk
Dat bedrijven inmiddels de voordelen van sociale netwerken inzien, is winst. En er is niks mis mee dat ze daarvan ook willen profiteren als werkgever.

Maar het ene netwerk is het andere niet. Werknemers kunnen deze op verschillende manieren inzetten; bijvoorbeeld LinkedIn om zakelijke relaties te onderhouden en Facebook om te communiceren met vrienden en familie.

Sociale media zijn altijd persoonlijke communicatiekanalen. Ze verliezen snel aan waarde als werknemers deze alleen mogen gebruiken als kleurloos verlengstuk van het bedrijf waar ze op dat moment toevallig werken. Mensen zijn geïnteresseerd in het wel en wee van hun vrienden, niet in de opvattingen van hun werkgevers.

En voor bedrijven die sociale media graag willen gebruiken voor de interne communicatie, zijn er uitstekende alternatieven; bijvoorbeeld de gratis versie van Yammer. Zo kunnen werkgevers profiteren van de voordelen zonder dat ze daarbij inbreuk maken op de privacy van hun medewerkers.

Lees ook:
10 argumenten waarom HR zich met sociale media moet bemoeien.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?