In juni 2012 telde Nederland 495 duizend werklozen, 6 duizend meer dan in mei dit jaar. Het is ook een slechte tijd voor bedrijfsinvesteringen, die met 8 procent krompen. Lichtpuntje is dat consumenten iets minder somber waren, meldt het CBS.
De werkloosheid loopt al een jaar lang op. In juni 2011 was nog 5 procent van de beroepsbevolking werkloos. Het werkloosheidspercentage is daarna snel opgelopen tot 6,3 procent in juni van dit jaar. Vooral onder jongeren is de werkloosheid in een jaar tijd toegenomen, van 9,3 naar 12,2 procent. Onder personen ouder dan 25 jaar was de toename naar verhouding minder groot. Dat geldt vooral voor 45- tot 65-jarigen.
Bedrijven investeren minder
Bedrijven hebben het moeilijk en stellen investeringen uit (ruim 8 procent minder dan in mei 2011). Mei is de vierde maand op rij waarin de bedrijfsinvesteringen lager waren dan een jaar eerder. Zowel in mei als in de voorgaande maanden krompen vooral de investeringen in bouwwerken.
Positief is wel dat volgens de Investeringsradar van het CBS in juli 2012 de omstandigheden voor investeringen verbeterd zijn ten opzichte van voorgaande maand.
Consument niet zo pessimistisch meer
Consumenten waren in juli minder somber dan in juni. Het consumentenvertrouwen verbeterde 8 punten en kwam uit op -32. In juni bereikte de stemmingsindicator met -40 een historisch dieptepunt. Consumenten waren in juli ook beduidend minder pessimistisch over het economisch klimaat dan in juni.
De koopbereidheid is van juni op juli toegenomen. Deze deelindicator verbeterde met 4 punten naar -19. Vooral het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de komende 12 maanden verbeterde aanzienlijk (12 punten). Het oordeel over de eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde licht. Consumenten vonden de tijd in juli wel minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in juni.