Vier tips om jongeren uit generatie Z te werven

Hoewel driekwart van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar bijzonder is te spreken over hun huidige baan, geeft 57% ook aan toch op zoek te zijn naar een andere baan. Generatie Z is dus volop in beweging op de arbeidsmarkt, en staat open voor nieuwe kansen. Vier tips voor werkgevers die jongeren willen verleiden om een baan bij hun organisatie te accepteren.

De komende jaren betreedt Generatie Z in groten getale de arbeidsmarkt. Voor werkgevers kan het aannemen van deze jongeren een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort waar veel bedrijven mee kampen. Voor hen is het dus belangrijk om inzicht te hebben in de wensen en behoeftes van Generatie Z.

Tips voor effectief werven van jongeren
Vacaturesite Monsterboard geeft werkgevers vier inzichten en tips om deze jongeren effectief te werven.

1.    Bied vacatures mobiel aan.

Uit eerder onderzoek blijkt dat Generatie Z het liefst via de mobiele telefoon naar werk zoekt. Zorg er dus voor dat vacatures leesbaar zijn via mobiel, maar ook dat ze online te vinden zijn. En vergeet ook niet uw website mobiel goed leesbaar te maken.

2.    Investeer in moderne recruitmenttechnieken.

Het is niet alleen belangrijk om vacatures via mobiel en online aan te bieden, maar kijk ook naar nieuwe recruitmenttechnieken. Jongeren vinden het bijvoorbeeld belangrijk om te kunnen chatten met werkgevers tijdens een sollicitatieproces. Generatie Z vindt chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan mailen of bellen.

3.    Bied een passend salaris.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van Generatie Z vindt dat een hoger salaris bijdraagt aan werktevredenheid. Een goed loon is dus erg belangrijk voor jongeren. Wilt u daar als werkgever niet direct in mee gaan omdat de jongere bijvoorbeeld nog geen werkervaring heeft? Maak dan goede afspraken over de hoogte van het salaris in de toekomst.

4.    Kijk naar mogelijkheden in het buitenland.

Naast een goed salaris, vinden jongeren de optie om te kunnen werken in het buitenland belangrijk. Maar liefst 70% van Generatie Z ziet een internationale baan wel zitten. Heeft uw bedrijf ook een vestiging in een ander land? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor werken of stages daar en noem dit ook in de vacaturetekst.

 

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 452 exclusieve vakartikelen en 281 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?