Vakbladen verliezen helft personeelsadvertenties
Ten opzichte van 2009, werden in Nederland in 2010 bijna 14% minder personeelsadvertenties gepubliceerd. Vakbladen kregen ruim 45% minder vacatureplaatsingen en verliezen daarmee heel wat inkomsten.
Dat blijkt uit cijfers van
Nielsen, dat de personeelsadvertenties registreert in meer dan duizend Nederlandse media waaronder de landelijke, regionale en gratis dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
Daling neemt wel af
Het laatste kwartaal van 2010 is het zesde kwartaal op rij waarin de daling van het aantal personeelsadvertenties afnam. In het eerste kwartaal van 2010 bedroeg de daling nog 27,2 procent, in het tweede kwartaal was dit terug gelopen tot 12,9 procent, het derde kwartaal noteerde een daling van 5,1 procent en het jaar werd afgesloten met 4,6 procent minder geplaatste personeelsadvertenties dan in dezelfde periode in 2009.
In totaal werden er vorig jaar bijna 570.000 advertenties geplaatst. Sinds januari 2010 nam de daling van het aantal personeelsadvertenties iedere maand af. Alleen in augustus 2010 werden iets meer personeelsadvertenties geplaatst dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Vakbladen verliezen fors, internet groeit
Van de in totaal bijna 570.000 geregistreerde personeelsadvertenties in 2010, werden er ruim 520.000 geplaatst op internet (-11,9 procent), ruim 32.000 werden er in dagbladen geplaatst (-19,3 procent) en bijna 12.000 in vak- en managementbladen (-45,4 procent).
Van de 569.600 geregistreerde personeelsadvertenties in 2010, werd 91,6 procent op internet geplaatst. In 2009 lag dit aandeel op 89,7 procent. Dagbladen hebben marktaandeel in moeten leveren en komen uit op 5,6 procent (2009: 6,0 procent), evenals vak- en managementbladen die in 2009 een marktaandeel hadden van 3,3 procent en in 2010 uitgekomen zijn op 2,1 procent.