Uitzendkracht als eerste de dupe van crisis

De werkloosheid loopt in 2012 op tot 6,5 procent en dat voelen de uitzendbureaus. In de tweede helft van 2012 wordt het beter, ook voor uitzendkrachten. Dat blijkt uit de ABN AMRO Uitzendmonitor.

De uitzendbranche heeft te lijden onder laag vertrouwen bij consumenten en bedrijfsleven, de aanhoudende eurocrisis, de toename van de werkloosheid, de aangekondigde nieuwe bezuinigingen en het verlies van koopkracht. Sinds begin 2011 daalt de omzet van uitzendbureaus dan ook ieder kwartaal opnieuw.
Ondanks die daling werd over heel 2011 toch nog een totale groei van 8,2% gerealiseerd.

Minder werk voor uitzendkrachten
Bij economische afkoeling bezuinigen bedrijven snel op de inzet van uitzendkrachten. Vooral in de industrie en bij technische sectoren zal de vraag naar uitzendkrachten in 2012 ver terugvallen.

Ook in de medische en administratieve sector blijft de situatie in mineur. Al sinds juni 2010 is de omzet in de medische sector aan het dalen. Dit komt vooral doordat de overheid flink bezuinigd op de zorg. De administratieve sector heeft te maken met overschotten in vooral lagere administratieve en andere backoffice functies.

Arbeidsmarkt blijft ruim
Voor 2012 gaat de bank ervan uit dat de arbeidsmarkt voorlopig nog ruim zal blijven. De werkloosheid zal dit jaar naar verwachting toenemen tot 6,5% van de beroepsbevolking.

De aanwas van nieuwe vacatures zal voorlopig beperkt blijven. Als de economie in het tweede halfjaar van 2012 weer groeit, zal de banengroei ook toenemen. Dit zal dan ook snel tot uiting komen in een groeiende vraag naar uitzendkrachten.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?