Technici nauwelijks aan te slepen, arbeidspool brengt oplossing
In het laatste kwartaal van 2011 is de vraag naar technisch specialisten met 19% gegroeid. In het derde kwartaal van 2011 was er zelfs sprake van een plotselinge toename van 49% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Dit blijkt uit de analyse
Trends en Ontwikkelingen op de Technische Arbeidsmarkt 2011 van Stijn Berden, competence director Techniek bij
Yacht.
Grote vraag naar technici
De toegenomen vraag betreft vooral engineers, waarbij in het bijzonder de energiemarkt een grote stijging laat zien van maar liefst 68% ten opzichte van 2010. Ook de industrie laat een toename zien van 39% ten opzichte van dezelfde periode in 2010.
Binnen de industrie is de vraag naar technici het hoogst in de food-, transport-, metaal-, en chemische industrie. Algemeen is er een blijvende groei te zien in de vraag naar werktuigbouwkundigen. De vraag naar elektrotechnici is onverminderd hoog maar stabiel.
Behouden technici vergt andere aanpak
Werkgevers die technici willen aantrekken en vervolgens behouden, zullen hun aanpak grondig tegen het licht moeten houden. Jongere technici willen werken aan toonaangevende technische projecten en bepalen zelf wel wat goed voor hen is. Het faciliteren van meer keuzevrijheid en het aangaan van telkens nieuwe uitdagingen vraagt om maximale flexibiliteit.
Werkgevers kunnen bijvoorbeeld gezamenlijke kennispools opzetten, maar dat vraagt om samenwerking tussen bedrijven en regionale clustering van kennis, hetgeen vaak vaak op angst stuit voor het uitlekken van bedrijfsgeheimen. Uit onderzoek van Yacht blijkt dat technici juist open staan voor een dergelijke manier van werken. Zo wil 49% van de ondervraagde hoger opgeleide technici wel in een pool werken. 29% Wil dat niet en de rest geeft aan het nog niet te weten.
Kenniscrisis oplossen
Volgens Berden `staat de afnemende interesse in bètaopleidingen onder jongeren aan de wortel van een kenniscrisis, omdat de verse instroom van technici stokt`. Werkgevers vissen nu allemaal in dezelfde vijver van technici en investeren steeds meer geld om die ene schaarse technicus te vinden.
Berden vindt het `een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijfsleven, onderwijs en overheid om oplossingen voor het tekort aan technici te bedenken`. Die liggen volgens hem in het stimuleren van leerlingen om te kiezen voor bètaopleidingen. Op dit moment kiezen 2 van de 10 leerlingen in Nederland voor een technische opleiding, `terwijl dit er minstens 4 op de 10 moeten zijn wil Nederland op lange termijn haar kennispositie handhaven`, stelt Berden.