Subsidie om langdurig werklozen aan baan te helpen

WW-ers moeten eerder baan op lager niveau accepteren.

Het kabinet komt met subsidies en andere maatregelen om langdurig werklozen aan werk te helpen. Het geld komt in plaats van de afspraken met werkgevers om 200.000 langdurig werklozen aan te nemen. Daar wilden de werkgevers niet meer aan meewerken, omdat de versoepeling van het ontslagrecht niet doorgaat. Daarom gebruiken de bewindslieden van SZW het beschikbare geld nu voor de subsidieregelingen. Ze houden de ambitie om nog deze kabinetsperiode 200 duizend langdurig werklozen aan het werk te krijgen.

Er komen loonkostensubsidies voor mensen die een jaar werkloos zijn of een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben. Daarnaast worden de regels voor passende arbeid voor WW’ers aangescherpt zodat zij eerder aan de slag moeten. Bijstandsgerechtigden met een participatieplaats kunnen een premie, maar ook verplichte scholing krijgen.

Loonkostensubsidies
Er komt een regeling voor loonkostensubsidies voor mensen die langer dan één jaar werkloos of arbeidsongeschikt zijn. Zij gaan onder begeleiding en met de loonkostensubsidie binnen een jaar aan het werk in een concrete baan.

Om de loonkostensubsidie te krijgen moet het wel om echte banen gaan. De subsidie bedraagt 50 procent van het minimumloon en geldt voor maximaal één jaar. De loonkostensubsidies moeten in ten minste de helft van de gevallen leiden tot regulier werk.

Het UWV krijgt de mogelijkheid de loonkostensubsidies in te zetten voor mensen die ver van de arbeidsmarkt afstaan. Ook uitzendbureaus kunnen daarbij een rol spelen. Gemeenten kunnen nu al met loonkostensubsidies bijstandsgerechtigden aan een baan helpen.

De subsidies komen bovenop het kabinetsvoorstel voor het invoeren van brugbanen; deze brugbanen moeten ervoor zorgen dat 10.000 arbeidsongeschikten die na een herbeoordeling weer aan de slag kunnen, met subsidie een baan krijgen.

Premie en scholing voor participatieplaatsen
Bijstandsgerechtigden kunnen werkervaring op gaan doen in zogenoemde participatieplaatsen. Ze krijgen dan verplichte scholing en een premie; werken moet zo lonen. De bijstandsgerechtigden mogen zo maximaal twee jaar werken, met mogelijkheid tot verlenging. Het voorstel voor deze regeling ligt nog ter beslissing bij de Eerste Kamer.

De gemeenten gaan de participatiebanen uitvoeren. Zij kunnen verplichte scholing en een premie aanbieden. Aan gemeenten wordt gevraagd hier alvast mee aan de slag te gaan, zodra de Eerste Kamer het wetsvoorstel heeft aanvaard.

Passend werk
Mensen met een WW-uitkering moeten eerder werk accepteren op een lager niveau. Dat gebeurt vanaf 1 juli 2008, wanneer de regels voor passende arbeid worden aangepast.

Daarnaast moeten langdurig werklozen ook arbeid tegen een lager loon dan de WW-uitkering accepteren. Om te voorkomen dat langdurig werklozen minder inkomen krijgen als zij weer gaan werken, wordt in de nieuwe situatie het inkomen uit werk verrekend met de uitkering. Nu wordt nog gekeken naar het aantal uren dat iemand werkt.

Verder moeten WW-ers wellicht na een bepaalde periode het aangeboden werk aanvaarden. Werklozen die aan de slag gaan en weer hun baan verliezen, kunnen voor een langere periode terugvallen op een uitkering die gebaseerd is op hun oude inkomen; dit voorkomt een lager inkomen bij latere werkloosheid.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 463 exclusieve vakartikelen en 312 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?