Strategische dialoog haalt medewerkers uit crisissfeer

Managers moeten de verleiding weerstaan om bij strategische heroriëntatie na de crisis `een korte, snelle klap te maken`. Want een dialoog met het management levert meer omzet en winst op en zorgt bovendien voor steun uit het team.

Tijdens de crisis hebben bedrijven geen zin in al te veel overleg, en leggen ze hun strategie top-down op. Maar deze keuze is niet verstandig, blijkt uit promotieonderzoek van Martijn Laar (managing consultant bij adviesbureau Berenschot) in samenwerking met de Universiteit Nyenrode onder 269 bedrijven in 12 sectoren in de maakindustrie.

Dialoog voor meer omzet en nog meer winst
In 2008 hanteerde nog ruim de helft van de onderzochte bedrijven een strategische dialoog. In 2009 was dat door de crisis nog maar 28%. Dat is niet handig, want bedrijven die hun strategie niet top-down kiezen, maar in een dialoog met hun seniore lijn- en stafmanagers, behalen meer omzet en maken meer winst. Bovendien haalt een strategische dialoog medewerkers eerder uit de crisissfeer.

Bedrijven die hun strategische plannen bepalen in een strategische dialoog met hun seniore lijn- en stafmanagers doen het beter dan bedrijven waarin alleen de directie de strategie bepaalt. Dat geldt voor de omzet, maar nog sterker als het gaat om winstgevendheid: De 'dialoog- bedrijven' scoorden ruim anderhalf maal beter op het gebied van de winstdoelstelling.

Meer draagvlak en team support
Een mogelijke verklaring voor de betere scores is dat de strategische dialoog tot meer draagvlak onder leidinggevenden leidt. Bij een top-down strategie denkt 41% dat de strategische plannen realistisch zijn en bij een strategische dialoog maar liefst 73%.

Een top-down benadering leidt maar in 49% van de gevallen tot persoonlijk commitment aan de strategische doelen. Bij een dialoog is dat in 74% het geval. Tot slot is er bij een top-down benadering in 53% sprake van team support voor de strategische plannen en worden bij een dialoog in wel 70% van de gevallen de plannen door teams ondersteund.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 463 exclusieve vakartikelen en 312 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?