De regels en de uitvoering voor arbeidsongeschiktheid moeten compleet anders. Want zonder vereenvoudiging is en blijft de WIA onuitvoerbaar. Werkgevers en werknemers zijn daar de dupe van. De afgelopen jaren hebben tienduizenden mensen verkeerde uitkeringen ontvangen en die fouten zijn niet één-twee-drie hersteld. Uitvoeringsinstantie UWV kampt bovendien met grote personeelstekorten en stapelt vertraging op vertraging bij de verschillende soorten keuringen. Het ministerie van SZW heeft in de tussentijd zitten slapen.
De Algemene Rekenkamer trekt in haar rapport Fouten bij WIA‑uitkeringen: blind voor de signalen, burgers geraakt (PDF) een harde conclusie: het WIA-stelsel is niet alleen foutgevoelig, maar inmiddels structureel onuitvoerbaar.
Het moet eenvoudiger, inzichtelijker en beter uitvoerbaar
Tussen 2020 en 2024 zijn tienduizenden WIA‑uitkeringen verkeerd vastgesteld, terwijl signalen daarover jarenlang onvoldoende zijn opgepakt door zowel UWV als het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
De demissionair minister van SZW neemt de aanbevelingen over, maar volgens de Rekenkamer is dat niet genoeg — het hele stelsel moet eenvoudiger, inzichtelijker en uitvoerbaar worden gemaakt.
Coronaperiode leidde tot veel meer fouten
De problemen ontstonden niet van de ene op de andere dag. Door coronamaatregelen werkten verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen jarenlang thuis, was er minder tijd voor opleiding en inwerken. Bovendien werden kwaliteitscontroles teruggeschroefd. Tegelijkertijd veranderde de dagloonberekening. Het effect daarvan was groot:
Daarnaast is bij ongeveer een kwart van de sociaal‑medische beoordelingen niet vast te stellen of deze correct zijn, omdat rapportages onvoldoende onderbouwd zijn. Voor langdurig zieke werknemers betekent dit onzekerheid over hun recht op, hoogte of duur van de WIA‑uitkering.
Kwaliteitsbeheer faalde en minister deed niets
De Rekenkamer stelt dat UWV jarenlang vooral stuurde op het wegwerken van wachtlijsten, waardoor kwaliteit onder druk kwam te staan. Medewerkers moesten werken met complexe regelgeving, veel handmatige stappen en verouderde IT‑systemen. In het verleden is ook enorm bezuinigd op het UWV, waardoor de kwaliteit van de uitvoering ook niet beter werd.
Tegelijkertijd had SZW te weinig oog voor deze risico’s. Het afgesproken rechtmatigheidspercentage van “bijna 100 procent” gaf een vals gevoel van zekerheid. Er was bovendien geen gezamenlijke agenda om de WIA‑regelgeving te verbeteren, terwijl het stelsel al langer als onuitvoerbaar werd aangemerkt. Het gevolg: problemen werden niet tijdig gesignaleerd of opgelost.
Hersteloperatie gestart, maar capaciteit schiet tekort
Sinds de fouten in 2024 aan het licht kwamen, is het UWV begonnen met een hersteloperatie waarin 43.000 uitkeringen worden gecontroleerd op dagloonfouten. Maar alle 252.000 nieuwe WIA‑uitkeringen uit de periode 2020–2024 volledig controleren is niet mogelijk: er is eenvoudigweg geen menskracht voor en keuringsartsen vinden en opleiden lukt maar mondjesmaat.
Rekenkamer: WIA moet fundamenteel anders
De Rekenkamer doet stevige aanbevelingen:
De Rekenkamer benadrukt ook dat het tempo omhoog moet. De huidige complexiteit én het tekort aan verzekeringsartsen maken een snelle hervorming noodzakelijk, zeker nu tienduizenden mensen afhankelijk zijn van een correcte beoordeling.
Wat betekent dit voor HR‑adviseurs?
Voor werkgevers en HR‑afdelingen zijn de bevindingen relevant op meerdere punten:
|
UITGELEGD: DE WIA IN HET KORT |
|
De Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) biedt financiële ondersteuning en re-integratiebegeleiding aan werknemers die door ziekte of een gebrek niet meer of minder kunnen werken. De WIA en het UWV komen definitief in zicht nadat een werknemer twee jaar arbeidsongeschikt was en het niet is gelukt om een passende werkplek te vinden voor de werknemer. Hieronder zijn de kernpunten in het kort uitgelegd: |
|
|
|
|